DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post

DoubleClicks bruk av kundeinformasjon kombinert med opplysninger fra ulike kundedatabaser i USA, skaper storm. På to dager mottok selskaper knyttet til DoubleClicks annonsenettverk 4.000 protest-post fra bekymrete brukere.

I forbindelse med protestaksjonen mot DoubleClick og selskapets innsamling av opplysninger om nettbrukere i kundedatabaser, har nettsteder mottatt tusenvis av protest e-post.

I går kunne digi.no melde at det amerikanske Center for Democracy and Technology (CDT) har satt i gang en nett-kampanje mot DoubleClicks kundeprofileringsordning.

Les:


Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor

Bakgrunnen for protestaksjonen er at DoubleClick planlegger å sammenholde opplysninger om hvor en nettbruker beveger seg på nettet ved hjelp av "småkaker"/cookies og kombinere disse opplysningene med databaser nettstedene sitter på med e-post adresser og andre opplysninger om brukerne.

CDT har rundt 60 nettsteder registrert som brukere av DoubleClicks annonsenettverk, og i forbindelse med nettaksjonen har disse nettstedene mottatt rundt 4.000 protest-mails på to dager, skriver Advertising Age. Avsenderene av e-posten var forbrukere som bekymret seg for personvernet.

CDT på sin side, mener at det er sendt av gårde over 8.000 protest-mails.

På CDTs hjemmeside benekter flere av selskapene at DoubleClick får annen informasjon enn det som er knyttet til annonsene. I perioder var CDT i forrige uke ikke i stand til å sende e-post på grunn av klager til internettleverandører fra selskapene som deltar i DoubleClicks annonsenettverk.

Til toppen