Dovne dansker tenner ikke på e-handel

En undersøkelse viser at kun ti prosent av danske bedrifter har e-handelsomsetning, til tross for at 90 prosent av bedriftene har tilgang til Internett.

Kun ett av ti selskaper med Internett-tilgang har brukt nettet som salgs- eller bestillings-kanal i særlig grad. Det viser den første offisielle undersøkelsen av dansk e-handel.

Undersøkelsen er foretatt av Danmarks Statistik på vegne av Forskningsministeriet, og minstegrensen for å bli regnet som e-handelsaktør, er at én prosent av omsetningen må ha foregått over nettet.

- Det kommer ikke som noen stor overraskelse at omsetningen i forbindelse med elektronisk handel stadig er meget beskjeden, sier forskningsminister Birte Weiss til den danske nyhetstjenesten ComOn.

- Alle snakker om e-handel, men vi har stadig til gode å se en boom. Det er dog ting som tyder på at det snart vil skje: Mange av virksomhetene forventer en sterk økning i bruken av Internett til e-handel i år 2000.

Ved hjelp av programmet E-Fokus, som, ifølge ComOn, er et felles initiativ mellom regjeringen og en rekke sentrale interesseorganisasjoner og virksomheter håper Weiss å bane vei for denne utviklingen, sier hun.

Undersøkelsen viser at nesten 9 av 10 bedrifter med mer enn 10 ansatte hadde tilgang til Internett i 1999, og danskene regner med at 95 prosent av alle slike småbedrifter vil være 'online' iløpet av år 2000.

Les:


46 prosent av norske bedrifter har hjemmeside
Fem vekttall for shopping på nett
Europeisk e-handelsprotest
Europeere trege på e-handel
Her ordner vaktmesteren din netthandel
Svensk e-handel strøk til eksamen
Svenskenes netthandel øker med 260 prosent i året
Britisk e-handel for 25 milliarder kroner
E-handelens mange ansikter
Netthandel kullkaster alle kjente økonomiske teorier
No Escape for Posten på mandag
Nå kan du handle på nett uten omveier
E-handel skaper momskrøll

Til toppen