BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dow Jones anbefaler Philips-aksjen

Verdien på Philips-aksjen steg med hele 34 prosent forrige måned. Likevel anbefaler flere børsanalytikere kjøp av aksjen, som de mener fremdeles har et kortsiktig vekstpotensial.

Øystein Kvistad
2. juli 1997 - 12:38

Ifølge analytikere mønstret av Dow Jones ventes Philips-aksjen å ville stige til et nivå rundt 150 til 160 gylden, mellom 559 og 596 kroner, i løpet av de neste tre månedene - forutsatt at markedsstabiliteten og den generelle interessen for teknologiaksjer holder seg. Faktorene som påvirker aksjen er imidlertid ikke sterke nok ennå til at analytikerne vurderer Philips-aksjen som en sterk vekstaksje på lang sikt.

Den kraftige kursveksten den siste tiden er knyttet til samarbeidet som ble inngått mellom Philips Electronics og Lucent Technologies 17. juni i år. Analytikerne har stor tro på den nye telegiganten, som vil omsette for nesten 20 milliarder kroner. Blant annet er det knyttet store forventninger til produktinnovasjonen i det nye selskapet, som blir en seriøs utfordrer til de etablerte mobilkomselskapene Nokia, Ericsson og Motorola.

Philips-aksjen var allerede inne i en stigende trend da Lucent-samarbeidet ble kjent for knapt en halv måned siden. Aksjen åpnet juni måned med en kurs på vel 390 kroner og klatret til 434 kroner fram til 16. juni. Lucent-nyheten ga Philips-aksjen ytterligere et skyv oppover på 18 prosent, noe som økte gruppens samlede markedsverdi til 27,96 milliarder kroner.

Sist mandag endte Philips-aksjen på 524 kroner, ned vel fem kroner, etter at aksjemarkedet i Amsterdam hadde en generell nedgang. Likefullt er aksjen doblet i verdi siden utgangen av 1996, ifølge Dow Jones.

Det blir et svært mektig selskap som ser dagens lys dersom styrene i hollandske Philips Electronics N.V., og amerikanske Lucent Technologies går inn for å slå sammen de to selskapenes virksomheter innen forbrukerutstyr på kommunikasjonsområdet.

Den endelige samarbeidsavtalen skal foreligge innen 1. oktober. Ifølge nestsjef i Lucent Technologies og leder for Lucents virksomhetsområde Consumer Products, Carly Fiorina, vil Philips Electronics kontrollere 60 prosent av det nye selskapet, Lucent, de resterende 40 prosent. Den nye telegiganten får sitt hovedkvarter i New Jersey, men vil etablere en rekke regionkontorer rundt om i verden.

Det nye selskapet vil få navnet Philips Consumer Communications (PCC), og blir umiddelbart en av verdens ledende produsenter av trådløse og faste telefoner og telefonsvarere. Foruten disse produktene vil PCC utvikle, produsere og markedsføre både analoge og digitale mobiltelefoner, videotelefoner, personsøkere og annet mobilt kommunikasjonsutstyr.

Leder for det nye selskapet blir Mike McTighe som i dag leder Philips-divisjonen Consumer Communications. Han har tidligere vært sjef for Motorolas mobilabonnement-divisjon og vet utmerket godt hva dette dreier seg om. McTighe har også ti år bak seg i General Electric.

Det er ventet at flesteparten av de 8.400 Lucent-ansatte i selskapets telefonvirksomhet og 4.000 Philips-ansatte vil bli flyttet til det nye selskapet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.