Dow Jones med nytt portalforsøk

Utgiverselskapet bak Wall Street Journal forsøker seg på nytt med en innholdstjeneste på nettet. I 1997 fantes det ambisiøse planer med betaltjenester overfor interesserte investorer. Nå satses det på en gratis næringslivsportal.

Dow Jones & Co har hatt stor suksess med den interaktive utgaven av den seriøse avisen Wall Street Journal. Avisen nærmer seg 300.000 betalende abonnenter og er et bevis på at det er mer enn porno som går an å selges over nettet.

Utgiverselskapet har også prøvd å kapitalisere på at de står bak flere utgivelser med blant annet forsøk på en finansportal. Nettstedet DJIN lble lagt ned i januar 1997 fordi tjenesten ikke var forventet å gi avkastning i nærmeste framtid.

Bare en måned tidligere hadde Dow Jones utvidet nettstedets tilbud med fondsinformasjon, pekere til årsrapporter og markedsstatistikker. Dessuten var det tidligere presentert planer for å innføre abonnement på nettstedet.

Nå kommer meldingen at man gjennom varemerket dowjones.com forsøker på nytt.

En webportal for næringslivet ser dagens lys i mai og vil være gratis for publikum. I tillegg til å utnytte egne finanspublikasjoner, som også inkluderer SmartMoney.com med tilbud om ulike finansverktøy til private investorer, lover Dow Jones at tjenesten være full av verdifulle oversikter og en søkbar database blant 2.000 nyttetjenester valgt ut av selskapet.

Denne gangen skal inntektene komme fra bannerannonsering, sponsorer og gjennom e-handel. Dow Jones hevder selv i en pressemelding at de allerede har klart å skaffe tre millioner dollar i sponsorinntekter til tjenesten.

Til toppen