Atea, med norgessjef Steinar Sønsteby i spissen, skal kapre AV-markedet, som de mener er dramatisk undervurdert. (Bilde: Sigvald Sveinbjørnsson)

– Dramatisk undervurdert

Ateas norgessjef satser tungt på lyd og levende bilder.

– AV-markedet [audiovisuell, altså levende lyd og bilder] er dramatisk undervurdert, slår Steinar Sønsteby fast når digi.no treffer norgessjefen for Atea på Fornebu-arena i forbindelse med kunde-arrangementet Atea Community.

Atea er en av Nordens største distributører av IT-infrastruktur, og hadde per tredje kvartal i år omsatt for nærmere 14 milliarder kroner. Nesten fire kommer fra den norske avdelingen. På Oslo Børs prises selskapet til 5,1 milliarder kroner.

I 2008 bestemte vi oss for å satse skikkelig innen AV og videomarkedet. Årsaken til det var at vi gjorde følgende strategiske analyse:

– Vi har den datakraften vi trenger, og vi samler enorme mengder informasjon. Men vi har ikke et godt format å vise det frem på, sier Sønsteby som understreker at dette ikke handler om videokonferanseløsninger og projektorer på møterom.

– Helt ny bransje

Sønstebye mener at dette området vil vokse dramatisk i årene som kommer, en vekst selskapet ønsker å ta en del i. Tidligere i år kjøpte Atea blant annet opp den norske AV-bedriften FotoPhono for nærmere 90 millioner kroner.

Sønsteby trekker frem klasserommene som et godt eksempel på hvor skjermteknologi, gjennom Smartboard, har gjort sitt store inntog. Skjermteknologi vil vi også se mer i kiosker, som reklameskilt og på idrettsarenaer, der vi kan se for oss at hvert sete vil ha en tilknyttet skjerm for å vise statistikk og annen informasjon.

Markedet skal altså bli noe ganske mer enn det som i dag forbindes med AV og Video, nemlig projektorer til møterom og videokonferanseløsninger, dersom vi skal tro Atea.

– Vi har kjøpt selskaper med en samlet omsetning på 900 millioner kroner i Norden innen dette området. Vår omsetning innen AV vil ligge på halvannen milliard kroner, altså omtrent 10 prosent av omsetningen. I 2008 var det null, sier Sønsteby til digi.no. Dessuten er marginen innen dette området langt bedre enn marginen ellers i Atea.

Starter nettportal

En klar trend som stadig flere IT-avdelinger opplever er at de ansatte vil velge plattformer og utstyr selv. Apples iPhone og iPad er det mange som krever å få bruke, og bedriftene blir i langt større grad fleksible på hvilke IT-verktøy de lar de ansatte bruke.

I dag er det vanlig at store bedrifter kjøper inn ett større antall omtrent like PC-er, og deler disse ut til de ansatte.

– Men hva skjer den dagen bedriften i stedet velger å gi penger til den enkelte ansatte og be vedkommende kjøpe de de ønsker selv, spør Sønstebye som mener at dette vil bli en svært stor utfordring for de mindre forhandlerne.

– De vil ikke klare å konkurrere, sier Sønsteby som forteller at de møter utfordringen med å etablere en nettjeneste som lar Ateas sine kunder å handle direkte.

Hver ansatt får for eksempel tre tusen kroner å handle for, som arbeidsgiveren dekker, men kan selv velge hvilket utstyr de vil ha. Ønsker de dyrere løsninger må de betale av egen lomme.

– Dette lanserer vi nå i Danmark og vi vil tilby dette i Norge i løpet av neste år, røper Sønsteby som dermed tar selskapet inn i konkurranse med netthandelsaktører som for eksempel Kompett.no.

    Les også:

Til toppen