Drillo og Mogul danner IT-selskap

Landslagstrener Egil "Drillo" Olsen og multimedieselskapet Mogul Media er blant eierne i et nytt teknologiselskap med blikk for fotball og nye medier.

Det er sterke fotballfaglige krefter som slår seg sammen med multiemediebransjen for å kapre segmentet som ligger et par hakk over den vanlige fotballidiots primalkunnskaper.

På en pressekonferanse tirsdag lanserte tidligere Drillo-student Jarle Børrestad et konsept som han satser på sikt skal bli banebrytende innen den analytiske delen av fotballteorien.

Sammen med sin mentor Egil Olsen (20 prosent eierskap), påtroppende landslagstrener Nils Johan Semb (6,25 prosent), fotballanalytiker, midlertidig assistent-trener og dataekspert Øyvind Larsen (6,25 prosent) og Mogul Media (10 prosent), har Jarle Børrestad (57,5 prosent) dannet selskapet Association Football Technology AS.

Selskapet har enorme ambisjoner; visjonen er å "bli innholdsleverandør av den beste fotballfaglige informasjonen nasjonalt og internasjonalt". Og selskapet skal benytte ny informasjonsteknologi for å overføre kunnskapen til flest mulig. De skal viderføre trenden, som Drillo selv har skapt, om en analytisk tilnærming til idretten fotball.

Med de høye ambisjonene blir det litt tafatt når det første produktet de lanserer er en CD-ROM og et tilhørende websted om noen uker som skal markedsføre denne CD-ROMen. CD-platen retter seg inn mot fotballspillere som ønsker å ta vare på egen utvikling, dvs. norske fotballspillere med ambisjoner. Dessuten skal CD-en lokke fotballinteresserte som kan ha interesse av å forstå fotball litt bedre.

Til tross for den noe uklare profilen er den klare visjonen, bl.a. ifølge prosjektleder Espen Jacobsen i Mogul Media, å kapre et segment i et marked som ligger over den vanlige fotballforbrukerens, et fotballfaglig marked der initiativtagerne foreløpig mener det er et vakuum.

- Men dere utnytter da ikke for eksempel Internett fullt ut som mediekanal ved kun å markedsføre selskapets CD ROM på det nye nettstedet?

- Det stemmer, sier Jacobsen til digi.no. - I Mogul tilbyr vi jo blant annet et konsept som heter DynaROM, dynamisk CD ROM der man kobler Internett og CD ROM med oppdateringer på nettet og lenker på kryss og tvers. Men dette er kun starten. I selskapet ligger det jo store muligheter for utvikling fremover, sier han og viser digi.no en testpilot av platen som blant annet vil inneholde streaming video.

Mogul har blant annet hjulpet Hjemmet Mortensen-bladet Fotball med sitt nettsted tidligere.

Daglig leder Jarle Børrestad i Association Football Technology, som holder til i Kristiansand, mener at "det er in med CD ROM akkurat nå", også når det gjelder foredling av informasjon.

- Det forandrer seg fort. Neste år kan det være Internett, forklarer han som hovedgrunn for at de velger akkurat lagringsmediet CD ROM. I begynnelsen har selskapet heller ingen internasjonale salgsambisjoner siden CD-platen er på norsk..

Platen heter "Forstå Fotball Bedre" og blir lansert i mai til en utsalgspris på 398 kroner. Ifølge Børrestad må de selge 3 - 4.000 av platen for å gå i balanse. Selskapet har en aksjekapital på 400.000 kroner.

Blant investorene er som nevnt landslagstrener Egil Olsen med 20 prosent. Sammen med Semb og Larsen skal han være faglig ansvarlig i selskapet. På spørsmål fra salen om de ikke er engstelig for å gi fra seg alle sine faglige hemmeligheter, svarer Drillo blant annet:

- Det er ikke noe stort poeng å ha hemmeligheter i fotball. Dessuten er det vanskelig når man kan se det man gjør utpå banen hver gang laget ditt spiller.

På spørsmål fra digi.no om hvor mye erfaring Drillo har med Internett, svarer han:

- Jeg er i ferd med å bite i det sure eplet, sier han og innrømmer gjerne at han ikke er særlig vel bevandret i nye medier.

- Jeg har Internett tett innpå meg, så du kan si det er en slags nødvendighet. Jeg er jo svært glad i bøker jeg, vet du.

Han innrømmer imidlertid at det ligger et stort potensial innenfor nye medier også for fotballanalytikere og sier det ikke finnes noe nettverk på tvers av landegrensene mellom fotball-ledere der det blir utvekslet faglig informasjon over nettet.

- Jeg ser jo hvilke muligheter som ligger på Internett, sier han.

Til toppen