Dro til Hiroshima for å beklage programvarebug

Etter en bug i programvaren måtte Eistein Fosli personlig møte opp i Hiroshima og be om unnskyldning.

Den japanske bilgiganten Mazda har sitt hovedkvarter i Hirozhima, en by som er mest kjent for å ha blitt bombet med en atombombe under annen verdenskrig.

Japanerne er kjente for å stille ekstremt høye krav til kvaliteten i alt de driver med, og de ser ikke nådig på underleverandører som ikke leverer det de skal. Det fikk det norske programvareselskapet Open IT erfare.

Open IT lever av å lage programmer for system-overvåking som gjør det mulig å måle og analysere bruken av IT-ressurser, noe selskapets asiatiske kunder er spesielt opptatt av.

Mazda bruker Open IT's program Usage Analyser på sine tekniske arbeidsstasjoner for å måle hvordan deres ingeniør-applikasjoner blir brukt.

En feil i en oppgraderingsfiks forårsaket feil i dataene som ble samlet inn. Open IT rettet feilen og sendte ut en ny fiks, men det var problemer med den også.

Dette tolererte ikke japanerne, og de krevde derfor at daglig leder møtte opp for å forklare hva som hadde skjedd, og hvilke skritt som ble tatt for å sikre at det ikke skulle skje igjen.

- Jeg håpet i det lengste å unngå det, men et formelt brev hvor jeg la meg paddeflat var tydeligvis ikke nok, sier Eistein Fosli, gründer i Open IT, til digi.no.

Fosli måtte derfor sette seg på flyet og besøke Mazda på deres hovedkvarter i Hiroshima.

- Open IT fokuser på høy kvalitet med egen QA-avdeling, og har lykkes bra i det japanske markedet. Likevel er ikke en eller annen bug i programvaren ikke til å unngå. Det kan skje hos den beste, sier Fosli.

Han beklaget, og fortalte at rutinene for oppdateringene ble endret. Unnskyldningen ble godtatt av Mazda, og de fortsetter å bruke produktet på et tresifret antall arbeidsstasjoner.

Fosli og Open IT velger å se det positive i at de med dette fikk en nyttig lærdom, som vil komme tilgode i arbeidet med andre viktige og krevende kunder som Toyota, ConocoPhillips og Sonyo

- Jeg innser at vi har mye å lære av Mazda og andre japanske selskaper når det gjelder total kvalitetsledelse og fokus på hver minste detalj i alt vi gjør, sier Fosli, til digi.no.

Til toppen