Dronningmorens bank går på nettet

Nå må dronningmoren bruke Internett for å betale regningene til Buckingham Palace. Coutts, den britiske banken med mange kunder fra monarkiet og adelen, innser at Internett er kommet for å bli.

Navnet Coutts har vært synonymt med konservatisme siden banken ble etablert for mer enn 300 år siden. Gamle regler og ledere, krav om dress og riktig slips, flere hundre år gamle ansettelsesritualer for nye ansatte og krav til riktig muntlig språkføring, møter nå konkurranse fra anarkiet på Internett.

Den nye ledelsen i banken ser seg tvunget til å satste på Internett og har brukt nesten 300 millioner det siste året for å forberede seg til den nye tidsalderen.

Bankens mest kjente kunde er utvilsomt dronningmoren som har vært kunde siden fødselen, akkurat som mange andre medlemmer av monarkiet.

Coutts er nå en del av The Royal Bank of Scotland og har beskjedne 70.000 kunder. Men kundelisten preges av "Sir" og "Lord" og åttesifrede pund-beløp på kontoen. Likevel har banken sett seg tvunget til å satse på Internett for å beholde kundene.

De siste årene har banken gått med tap, men nå har bankens nye ledelse blitt innhentet av fortiden og blitt "tvunget" over på Internett. Nylig ble Andrew Fisher (38) ansatt som ny sjef, forøvrig den første sjefen i historien under 50 år.

De konservative frykter at "brandet" til Coutts er truet som følge av moderniseringen.

Så er spørsmålet:
Bruker DU nettbank?

Ja
Nei

Til toppen