Dropper omstridt annonse­plattform

British Telecom skrinlegger planer om atferdsbasert nettreklame.

British Telecom (BT), en av Storbritannias største teleoperatører, avslørte i går at de legger samarbeidet med Phorm på is, ifølge den engelske avisen The Guardian.

Phorm har utviklet en omstridt teknologi som sammen med nettleverandører benytter såkalt dyp pakkeinspeksjon for å avskjære datapakker og overvåke brukernes nettrafikk.

Systemet, kjent som Webwise, kan fange opp hvilke nettsteder og søkeuttrykk en person benytter seg av, og denne informasjonen analyseres for å kunne levere annonser som er målrettet brukeren.

EU-kommisjonen har tidligere refset Storbritannia etter det ble kjent at annonseløsningen i 2006 og 2007 var blitt testet ut på nettbrukere uten at de var informert på forhånd.

- Dette er en stor seier for personvernet, sier leder Jim Killock ved Open Rights Groups, en organisasjon som arbeider med borgerrettigheter som har vært svært kritiske til Phorms annonseplattform.

British Telecom sier at avgjørelsen ikke har noe som helst med kostnader eller personvern å gjøre. De lukker heller ikke helt døra for Webwise i fremtiden.

- Vi er interessert i dette området [målrettet reklame på internett] men vi har ingen planer om å innføre dette akkurat nå, sier BT-talsmann Mike Jarvis til BBC.

Aksjeverdien til børsnoterte Phorm falt over 40 prosent i går etter at BTs avgjørelse ble kjent.

    Les også:

Til toppen