Dropper populært onlineprogram på TV

Ziff-Davies og MSNBC dropper det populære og prisvinnende TV-programmet The Site. MSNBC begrunner avgjørelsen med et stadig sterkere fokus på nyheter.

"The Site" er et online-show på MSNBC som har vunnet to Emmy-priser. Samtidig har det vært blant NBCs mest sette program i beste sendetid. Likevel velger de kjente samarbeidspartnerne å droppe det.

MSNBC, som er et samarbeid mellom Microsoft og kringkastingsselskapet NBC på nyhetssiden (både på TV og Internett), har bestemt seg for ikke å fortsette å sende det populære programmet. MSNBC grunngir det med at de vil konsentrere seg om rent nyhetsinnhold. The Site har fokusert mer på de samfunnsmessige effektene av den digitale revolusjon, ifølge nett-tjenesten Media Daily.

Samtidig er det verdt å vite at Ziff-Davis Publishing planlegger lanseringen av ZDTV, en 24 timers kabelkanal, i første kvartal i 1998. Ziff-Davis er en stor utgiver av datatidsskrifter og gir blant annet ut PC Magazine og PC Week i sterk konkurranse med International Data Group (IDG) med publikasjonene Computerworld og PC World. Dataforlaget står også bak den populære ZDNet-tjenesten på Internett.

Online-programmet The Site har lenge vært sett på som et av de mest vellykkede forsøkene på å spre online-revolusjonen til massene gjennom tradisjonelle medier. Også i Norge har det vært mulig for seere med kabeltilknytning og satellittmottakere å se programmet på NBC Europe. Repriser på The Site vil bli vist fram til 6. oktober. Etter den tid, vil programmet bli erstattet av datastoff i programmet Cyberschool på lørdag morgen.

MSNBC og Ziff-Davis akter imidlertid ikke å legge ned internettstedet (se lenke på høyre side).

Til toppen