Den nye Editor-funksjonen i Office 365 skal hjelpe brukeren med å skrive bedre. (Foto: YouTube/Microsoft)

Office 365

Drysser smart funksjonalitet over Office 365

Microsoft ruller ut samling med smart funksjonalitet.

Microsoft kunngjorde i går en rekke forbedringer til flere av produktene i Office 365. Det dreier seg om nettskybaserte tjenester som på intelligent vis skal kunne hjelpe bruker med å oppnå bedre resultater på en raskere måte. 

Bedre språk

I forbindelse med stavekontrollen introduseres tjenesten Editor, som omtales som en digital skriveassistent, som forhåpentligvis er mer produktivitetsskapende enn det gamle Clippy var. 

Ifølge Microsoft skal Editor ta i bruk maskinlæring og prosessering av naturlige språk for å komme med forslag til bedre språk i teksten brukeren jobber med. I første omgang skal den bidra med å forenkle tekstene ved å merke komplekse eller uklare ord og uttrykk og foreslå forenklinger, for eksempel at uttrykket «the majority of» erstattes med «most». Microsoft har ikke oppgitt hvilke språk som eventuelt støttes, bortsett fra engelsk.

Som de fleste tjenester basert på maskinlæring, skal Editor-tjenesten bli bedre over tid, ved at den lærer av å bli brukt. I løpet av høsten skal tjenesten også kunne forklare hvorfor ord og uttrykk i teksten kanskje er upresise, i stedet for bare å foreslå korrigeringer. 

Researcher er en annen tjeneste som nå tilbys til Word. Den er beregnet for forskere og andre som skriver rapporter og vitenskapelige artikler. Hovedfunksjonen i denne er å gjøre det enklere både å finne pålitelige kilder og å bygge henvisninger til disse inn i teksten. Samlingen av det som anses som pålitelige kilder skal utvides over tid.

E-post

Microsoft skal gjøre Focused Inbox tilgjengelig også i Outlook for Windows, Mac og web. Denne funksjonen, som skal kunne skille mellom viktig og mindre viktig e-post ved å vise dem i to ulike faner, er allerede tilgjengelig i Outlook for iOS og Android. I første omgang er det webutgaven som får Focused Inbox, mens First Release-brukerne av Windows- og Mac-utgavene får den tidlig i september.

Nytt er også funksjonen som kalles for @mensions, som har mye felles med funksjonalitet mange kjenner fra ulike sosiale medier. Når man skal nevne en person i e-postteksten, får man opp en liste med foreslåtte personer fra kontaktlisten dersom når man begynner å skrive navnet etter en @. Navnet blir uthevet i teksten og kontakten blir automatisk lagt til som mottaker av meldingen. 

@mensions er allerede tilgjengelig i webutgaven av Outlook. I tillegg er den nå tilgjengelig for Office Insider-brukerne av Outlook 2016 for Windows og Mac. Trolig kommer funksjonen til mobilutgavene av Outlook før den gjøres allment tilgjengelig i pc-utgavene. 

Flere detaljer om Outlook-nyhetene finnes her.

Smidigere presentasjoner

Også PowerPoint får nå en ny funksjon, Zoom, som skal gjøre det enklere å navigere fram og tilbake mellom spesifikke lysbilder i presentasjonen, uten å måtte gå ut av presentasjonsmodus for å finne riktig lysbilde eller seksjon. I stedet tas det utgangspunkt i egne oppsummeringslysbilder som brukeren kan opprette. Det finnes flere ulike typer av slike oppsummeringslysbilder. For eksempel finnes det en som er tilpasset presentasjoner med flere dedikerte seksjoner, mens en annen er mest egnet for presentasjoner med få lysbilder.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen