Denne piloten viser fornøyd fram sin iPad, som han i motsetning til passasjerene sine ikke må skru av under avgang og landing. (Bilde: American Airlines)

- Du bør slippe å skru av

Presset øker for å la flypassasjerer bruke elektronisk utstyr også under takeoff.

Flypassasjerer må som kjent fortsatt skru av alt elektronisk utstyr under avgang og landing. Dette sikkerhetstiltaket er det mange som stiller spørsmål ved om har noen hensikt.

USAs teletilsyn FCC (Federal Communications Commission) tar nå til orde for å myke opp reglene.

Blir de hørt kan det blitt slutt på både «flymodus» og krav om å skru av utstyret før setebelteskiltene slukker ved 10.000 fot.

I et brev oppfordrer FCC-formann Julius Genachowski det amerikanske luftfartsverket å «tillate mer bruk av nettbrett, eboklesere og andre bærbare enheter» under hele flyturen, skriver blant annet The Hill og New York Times.

Bærbart mobilt utstyr lar folk kommunisere med venner og familie og holde seg oppdatert. Det gjør også små og store bedrifter mer produktive og effektive, noe som bidrar til økonomisk vekst og amerikansk konkurransekraft, argumenterer Genachowski.

- I hvilken grad har Luftfartstilsynet vurdert om kravet om at flypassasjerer må skru av elektronikken kan være foreldet?

- Som EØS-stat er Norge forpliktet til å følge det felleseuropeiske regelverket som gjelder på dette området. EUs flysikkerhetsbyrå EASA jobber for tiden med de spørsmålene du tar opp her, sier pressekontakt Marit Kvarum til digi.no.

- Kan forstyrre

Dagens forbud er et sikringstiltak etter føre-var-prinsippet. Det finnes mistanker, men ikke bevis for at radiosignaler fra eksempelvis smarttelefoner, Kindle-brett eller en iPad forstyrrer flyets elektroniske systemer.

Luftfartstilsynet er av den oppfatning at bruk av elektronisk utstyr ved landing og avgang kan forstyrre flyets instrumenter. Dette baserer de blant annet på testresultater gjort i England i 2000.

Gamle fly

Likevel er det slik at teknologien, både utstyr på flyet og annet elektronisk utstyr har endret seg i forhold til stråling, påpeker Kvarum.

- Nye fly har tatt høyde for nytt utstyr, men fortsatt er det mange gamle fly i luften. Derfor er det føre-var-prinsippet som gjelder inntil videre. Dette er spesielt viktig i forbindelse med avgang og landing. Da er kravet til navigasjonsnøyaktighet større enn når flyet er i lufta, sier hun.

Piloter med nettbrett

Mange piloter for lengst selv tatt i bruk iPad i cockpiten, som en erstatning for gamle kofferter fulle av flymanualer og navigeringsdiagram.

Etter økende offentlig press for å tillate dette også for passasjerer, nedsatte FAA (Federal Aviation Administration) i august en komité som skal granske om det er grunnlag for å tillate mer bruk av forbrukerelektronikk under flyturen. Konklusjonen fra dette arbeidet ventes ikke å foreligge før tidligst i mars neste år.

- Når det gjelder bruken av nettbrett i cockpit, så et dette en del av flyets systemer. Disse er spesialgodkjent/sertifisert for bruk om bord i flyet. Også i Europa er bruken av nettbrett i cockpit til vurdering, sier Marit Kvarum som er senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

    Les også:

Til toppen