Ello vil ta betalt for enkeltfunksjoner fremfor å presse annonser på brukerne. (Bilde: Ello)

– Du er ikke et produkt

Det finnes andre måter å tjene penger på enn reklame, sier nytt sosialt nettverk.

Du er ikke et produkt, proklamerer det sosiale nettverket Ello på sin introduksjonsside, og gjør et poeng ut av at andre, tilsvarende nettverk behandler brukerne sine som kilder til data som kan spores, lagres og selges til annonsører.

Ello har de siste ukene eksplodert i popularitet, og hevder at de tror på dristighet, gjennomsiktighet og enkelthet.

Nettverket er fremdeles i beta, og man må skrive seg opp på en liste for å få invitasjon. Det er imidlertid lett å merke seg at Ello prøver på mange måter å fremstå som det motsatte av Facebook, med et mye renere design, mer fokus på anonymitet, og ingen reklame.

Magasinet Fortune har tatt kontakt med nettverkets grunnleggere, som sier ganske direkte at de vil endre verden. - Jeg vil bevise at annonser er ikke den eneste måten å tjene penger på nettet på, sier Paul Budnitz, en av hjernene bak Ello, til Fortune.

Disse prinsippene har tydeligvis vunnet mange fans for nettverket, som skal per i dag ha en venteliste på over en million personer - og det er flere enn de som faktisk allerede er på nettverket.

Med suksess kommer det naturligvis også kritikk, og flere brukere har allerede påpekt at Ello har fått inn investor-penger, og at det vil fremover foreligge enda større press på nettstedet om å tjene penger.

Det påpekes også at Ello ikke er de sterkeste på personvern og muligheter til å blokkere brukere, noe som betyr svært mye for mange. Nettverket har svart med å implementere ny funksjonalitet så raskt som mulig. Og Budnitz innrømmer ovenfor Fortune at de selvsagt er en «business», og må overleve.

Ello planlegger å være annerledes også når det gjelder inntjening, og vil dermed kreve små beløp for enkelte funksjoner, sier Budnitz. For eksempel: Vil du ha to forskjellige kontoer, vil du måtte betale to dollar. Slik kan de kreve for øvrige funksjoner - Ello, slik det fremstår i dag, er veldig grunnleggende, og åpner for mange flere muligheter på sikt. Spørsmålet er, som Fortune skriver, om slike mikrotransasjoner vil være nok til at Ello kan overleve på sikt.

Over helgen fikk for øvrig Ello sin første smak av internett-virkeligheten, da det ble tatt ned av et DDoS-angrep i rundt 45 minutter.

Til toppen