Du kan ikke markedsføre mot venner

Selv om CoShopper vant i Markedsrådet, kan ikke nettsteder be deg markedsføre dem ovenfor venner, hevder Forbrukerombudet.

CoShopper knuste Forbrukerombudet i Markedsrådet. Men dette betyr ikke at Forbrukerombudet mener "Tips en venn" funksjoner på nettet er akseptabelt. Jakten på markedsføringssyndere vil fortsette, også på nettet.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon, har lest et kjedelig dokument i helgen, nemlig dommen til Markedsrådet i tvisten mellom CoShopper AS og Forbrukerombudet.
Forbrukerombudet og e-handelsselskapet smalt sammen i Markedsrådet, hvor ombudet blant annet mente at CoShoppers markedsføring via "Tips en venn" var til irritasjon for forbrukerne og en omgåelse av de nye markedsføringslovene som trådte i kraft i mars i år.


Intensjonen med den nye markedsføringsloven er nemlig at forbrukere selv skal kunne velge om de vil ha reklame eller ei, og skal slippe å bli belastet med reklame de ikke har bedt om. Det er altså forbudt å sende uoppfordret produktinformasjon til forbrukere.

Forbrukerombud Thon sier til digitoday.no at han tar dommen i Markedsrådet til etterretning, men mener at den ikke forandrer på ombudets generelle holdning til "Tips en venn."

- Dette er en helt grei avgjørelse, sier Thon til digitoday.no. Videre forteller Thon at Markedsrådet bare behandlet CoShoppers måte å gjøre dette på, ikke "Tips en venn" generelt.

- Her blir det opp til Stortinget å se på lovgivningen, forteller Thon.

Stortinget skulle behandle dette temaet da de nye markedsføringslovene skulle gjennom, men etter intens lobbyvirksomhet fra bransjeorganene til e-handelsselskapene gikk det opp for stortingskomiteen at departementet måtte utrede dette spørsmålet videre.


Om "Tips en venn" også i fremtiden vil være lovlig Stortinget bestemme senere i år.

Forbrukerombudet forteller til digitoday.no at de kommer til å jobbe for at "Tips en venn" i kommersielt øyemed ikke blir tillatt etter at Stortinget er ferdig med saken.


- Vi vil ta kontakt med de organene, sier Thon på spørsmål om de vil gå til Stortinget og departement med sine innvendinger. Men de har et langt dårligere kort på hånden etter at Markedsrådet felte dem i saken mot CoShopper.

- Markedsrådet var ganske klar i dommen at dette gjaldt CoShoppers konsept spesielt, og at det ikke var noe lovstridig i deres måte å gjøre det på. Men vi kommer selvfølgelig til å se etter andre omgåelser av markedsføringslovene på nettet, sier Thon som ikke ser bort fra andre "Tips en venn" saker fra Forbrukerombudet.

Til toppen