Du må betale for telekrisen

Telebransjen er i krise og nå får du regningen. Til tross for god lønnsomhet, hever Nokia prisene på sine nye telefoner.

Det er krise i den internasjonale telebransjen etter hurra-årene på slutten av 90-tallet. Alle de store selskapene sliter med fallende tall, og det er kundene som må betale regningen.

Men det står bedre til for enkelte enn mange andre: I forrige uke la Nokia frem førstekvartalstall som viser en omsetning på hele 53 milliarder kroner og et driftsresultat på friske 9,8 milliarder kroner.

Aksjen ble likevel hardt straffet, for også Nokia må redusere prognosene for salget i år, både når det gjelder sendeutstyr og telefoner.

Trolig på grunn av press for å vokse videre, setter Nokia nå opp prisene på to nye telefoner. For det er ingen ting som skal tilsi at prisene på komponentene Nokia bruker skal ha hoppet i været.

Da ungdomstelefonen 5210 og business-modellen 6510 ble vist frem i november, ble prisen oppgitt til 200 og 400 euro (1500 og 3000 kroner). Men nå forteller Nokia at telefonene som snart skal i salg vil ligge på rundt 2700 og 4250 kroner, melder nyhetbyrået Direkt.

Les også:

Til toppen