Du må til bokhandelen for å skaffe deg internettleksikon

Kunnskapsforlaget gjør det omvendt: de velger tradisjonelle salgskanaler når de lanserer sin abonnementstjeneste for Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon.

- Bokhandelen er og kommer fortsatt til å bli Kunnskapsforlagets viktigste distribusjonskanal, også for elektroniske produkter, sier administrerende direktør Kristin Weidemann Wieland.

- Når bøker kan selges på Internett, kan internettprodukter også selges i bokhandelen. Meg bekjent er det første gang noen lanserer og velger å selge et online-produkt gjennom butikk, sa Wieland i dag.

Det innebærer at du som nettbruker må besøke en bokhandel for å skaffe seg startpakken til Kunnskapsforlagets leksikon.

Kunnskapsforlaget AS lanserte i dag deres nye abonnementstjeneste på Internett. Selskapet velger å utgi "Store Norske Leksikon" som en abonnementstjeneste. For 1.290 kroner får du tre års tilgang til hele leksikonet på hjemmsiden Store Norske Leksikon


Etter tre år må abonnementet fornyes.

Tjenesten leveres med teknologi fra det norske selskapet iFinger AS. Programvaren til iFinger lastes ned første gang du registrerer deg som bruker, Programvaren kan kun lastes ned én gang på én datamaskin.

- Bokhandelen har vært den viktigste salgskanalen for oss og vi har fortsatt tro på å distribuere på denne måten, sier kunnskaps-sjefen.

De største forskjellene mellom papirutgaven og online-utgaven er først og fremst at online-leksikonet kun er en tekstbasert tjeneste.

- Vi har kun tatt med "nødvendige" illustrasjoner, det vil si flagg, kart og forklarende tegninger. Vi vil komme med flere illustrasjoner senere i tillegg til mer multimedia generelt. Ellers er online-utgaven den samme som papirutgaven, bortsett fra at online-utgaven oppdateres kontinuerlig av den faste staben på 400 fagarbeidere, sier Wieland til digitoday.no.

Kunnskapsforlaget er ikke redd for "kannibalisering" av produktene:

- Vi tror ikke at salget av online-utgaven vil gå på bekostning av papirutgaven. Papirutgaven selges med abonnement til Internett og vi tror at produktene er såpass "forskjellige" at det er behov for begge, opplyser Wieland.

Dette er selve juvelen i Kunnskapsforlagets portefølje som nå går på nett etter at Cappelen tidligere i år kom dem i forkjøpet og slapp sitt enkle ettbindsleksikon gratis for brukerne.


Til toppen