– Du skal ikke spore barn

USA kan vedta en lov mot målrettet markedsføring mot barn og unge.

To kongressmedlemmer fra hvert sitt parti, demokrat Edward Markey fra delstaten Massachusetts og republikaner Joe Barton fra Texas, har utarbeidet et felles lovforslag kalt «Do Not Track Kids Act of 2011». De to deler formannsvervet i en gruppe kjent som Bipartisan Congressional Privacy Caucus. Ifølge amerikansk presse har forslaget gode sjanser til å bli vedtatt.

Hensikten med lovforslaget er å hindre virksomheter fra å samle eller dele personopplysninger om barn, eller utnytte dem til kommersielle formål. Den er ment å erstatte en lov fra 1998, «Children's Online Privacy Protection Act», som setter en grensealder på 13 år for å spore og samle informasjon uten foreldrenes samtykke. Grensen i utkastet er økt til 18 år.

Utkastet inneholder strenge begrensninger rundt nettmarkedsføring rettet mot mindreårige. Foreldre skal til enhver tid lett kunne slette personinformasjon om sine barn. Selskaper med nettvirksomhet rettet mot barn og unge må være klare til å forklare hva slags personopplysninger de samler på om mindreårige, hvordan opplysningene brukes og hvem som gis innsyn i dem.

Lovutkastet forutsetter en egen «Erklæring om tenåringers rettigheter i forbindelse med digital markedsføring» som blant annet avviser innsamling av lokaliseringsinformasjon. Det begrunner dette ved å vise til materiale lagt fram i Wall Street Journal i september i fjor om hvordan nettsteder rettet mot barn legger igjen mer sporingsinformasjon på brukernes pc-er enn nettsteder rettet mot voksne.

Til toppen