En komite i det amerikanske luftfartstilsynet FAA har innstilt på at mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr ikke behøver å slås av under takeoff og landing, forutsatt at de står i flymodus. (Bilde: Per Ervland)

Du skal slippe å skru av på flyet

FAAs ekspertkomite vil tillate dingsbruk.

I august i fjor opprettet det amerikanske luftfartstilsynet FAA (Federal Aviation Administration) en ekspertkomite for å finne ut om det er mulig å tillate passasjerer å bruke forbrukerelektronikk også under takeoff og landing.

Komiteen ble nedsatt som følge av omfattende press fra både passasjerer, politikere og myndigheter. I desember i fjor tok for eksempel USAs teletilsyn FCC konsekvensen av at det i cockpiten rutinemessig brukes nettbrett også når piloten pålegger passasjerene å slå av alt elektronisk utstyr (unntatt ur), og anbefalte en oppmykning av regelverket. En senator, demokrat Claire McCaskill fra Missouri, har truet med å fremme et eget lovforslag dersom FAA ikke frivillig slutter å plage passasjerer med det hun mener er et unødvendig forbud.

    Les også:

Innstillingen til FAA-komiteen skulle egentlig ha kommet i mars. I stedet ble den avgitt før helgen og oversendt FAA-ledelsen mandag denne uken, ifølge Associated Press.

FAA ønsker ikke å publisere innholdet i innstillingen før ledelsen har tatt stilling.

Det som er lekket til nyhetsbyrået, går ut på at passasjerene bør kunne bruke elektroniske dingser også under takeoff og landing, forutsatt at funksjoner for trådløse nett er slått av. Man vil kunne gjøre det man vil med lokalt lagrede dokumenter, video, musikk og så videre, men ikke surfe eller sende e-post.

Forbudet mot enhver bruk av mobilnett i fly vil antakelig bestå: FAA har ikke myndighet til å tillate telefoni, og teletilsynet FCC er ikke innstilt på å tillate bruk av mobiltelefoner på fly annet enn i flymodus, av frykt for å forstyrre basestasjoner på bakken.

En talsperson for Amazon sier at det er på tide at passasjerer tillates å bruke lesebrett og nettbrett i flymodus under hele flyturen.

I et brev fra Delta Airlines til FAA i fjor heter det at det i en periode på to år, med 2,3 millioner flyvninger, ble registrert 27 mulige tilfeller der forbrukerelektronikk kan ha påvirket et flys interne systemer. Det var ikke mulig å bevise dette i noen av tilfellene.

Dersom FAA velger å følge sine egne eksperters råd, kan dingsforbudet oppheves så tidlig som i 2014. En annen mulighet er at det legges opp til en prosess der flyselskapene må få undersøkt hvert enkelt fly for å sikre at interne systemer ikke er utsatt for interferens fra passasjerenes dingser. Det vises til at bedre skjerming på moderne fly er en av årsakene til at en regelendring synes hensiktsmessig, og at dette ikke uten videre kan overføres på eldre fly.

Til toppen