Du trenger bare ett nummer

Ett telefonnummer og ett abonnement. Det er fremtiden for alle telefonbrukere, enten det er snakk om vanlig telefon, mobiltelefon, faks eller Internett. Selv Telenor sine alfanummer blir avlegs i morgendagens televerden.

I Arendal er 20 forskere i full gang med morgendagens telefoni. Ved Ericssons utviklingssenter arbeides det med å bygge bro mellom ulike standarder og systemer.

- I moderne telefoni er UPT (Universell Personlig Telefoni) et utgangspunkt, sier informasjonsdirektør i Ericsson, Paul Falck til digi:tele.

I Norge har vi allerede sett litt av fremtiden med Telenor sin alfatjeneste, der du kan nås på et og samme nummer enten du benytter mobil eller fast nett. Denne tjenesten er foreløpig litt tungvint å bruke, fordi du må trykke på mange taster på telefonen, og du må forhåndsprogrammere timeplanen din.

Falck sier at noe av det sentrale i dagens telefoni er at løsningene skal være så enkle at at teknologien tas i bruk av kundene. - Så langt har vårt system blitt solgt til en operatør i Australia og vi forhandler med 3-4 andre operatører.

- Vi var tidlig ute med utviklingsarbeid innenfor personlig telefoni og har et konsernansvar innen Ericsson for dette området, sier han. Sammen med Telenor etablerte Ericsson utviklingsprosjektet som resulterte i alfanummertjenesten.

- Etterhvert som de ulike systemene for faste og mobile nett blir bygget og tatt i bruk, er det stadig flere som ønsker en mulighet til å forenkle bruken av dem og samle de ulike tjenestene til et nummer. Det er bare å se på et vanlig visittkort. Hvor mange nummer står der til privat, jobb, hytte og mobil, spør Falck, og gir selv er svar i form av Ericssons tjeneste som samler alle ulike numre til ett.

- I Norge jobber over halvparten av de 1200 ansatte med ulike utviklingsprosjekter, og denne tjenesten er en av de vi stadig jobber med å forbedre, sier Falck.

Til toppen