Du tror det ikke når du får se det

Å få beskjed om sin egen avskjed direkte på riksdekkende TV, kan gi enhver nordmann lyst til å krympe seg ned under sofaen. TV 2, som også tilfeldigvis eier halvparten av TVNorge, trenger i hvert fall ikke lete etter et nytt drittsekk-TV-konsept lenger.

I TV 2-nyhetene får du all den personfokuseringen du elsker å se i reality-programmene på de mindre kommersielle kanalene.

Det spiller jo egentlig ingen rolle om historien om TV-Norge-sjefen er sann eller ikke.

Nyhetene på TV 2 hadde saken først.

I 21:00-sendingen onsdag kveld deklamerte TV 2-nyhetene at sjefen i en konkurrerende TV-kanal kommer til å få sparken på torsdag.

"Sier du det? Jeg må ringe styret for å forsøke å finne ut av dette her".

Omtrent slik var reaksjonen til stakkars Pål Trælvik da han ble konfrontert med sin egen avgang.

TVNorge-sjefen fikk riktignok ingen telefon fra digitoday.no, men dét var det kun tilfeldigheter som avgjorde.

Verre var det at TV 2 heller ikke gadd å ringe ham.

Riktignok utgjør nettaviser en betydelig del av saueflokken som hver dag stresser hodeløst avgårde for å publisere nyhetene før de i realiteten skjer.

Alt som teller er å være først og (s)tørst - ja kanskje til og med litt børst.

I år 2001 er nyheter forvandlet til 24-timers underholdningvarer, der datostemplingen kun inneholder sekundvisere, og konsumentene kan fråtse i råvarer til de blir så stinne at de ikke lenger bryr seg om å skille virkelighet og fantasi.

Internettet må ta endel av skylden for denne deprimerende utviklingen.

Vel, journalister generelt har nok alltid følt en overstadig glede hver gang de slår andre innen samme profesjon.

Men: mens det tidligere ofte dreide seg om å være best på vinklinger og eksklusive saker, dreier det seg i dag om å være først ute.

Punktum.

Uansett om saken er god eller dårlig, sann eller usann.

"Copy-paste"-journalistikken har tatt fullstendig overhånd blant mange journalister, og ikke bare på Internett. Mye av det som har vært på Internett dagen før havner på mystisk vis også i de papirbaserte mediene.

Ofte uten kildehenvisninger.

Det å ta seg tid til å se på vinklinger på stoffet og putte informasjonen inn i et perspektiv, synes å være en utdatert arbeidsmetode blant stadig flere redaksjonelle medarbeidere.

Tabloidiseringen i all sin banalitet er det som selger, enten det er VGs forside eller en hyperlenke på Internett.

Det paradoksale er at det overveldende tilbudet av nyheter i alle mediekanaler, fører til likere nyheter, ikke omvendt: saueflokken følger enhver tid den som ligger først i feltet og er kun på utkikk etter snarveien til målet

Likevel er ikke de skrivende journalistene alene om å synde mot de mest primære journalistiske prinsippene.

Mens Internett og papiraviser fortsatt holder stand som medier der folk orienterer seg for å få tak i informasjon, er TV-mediet i ferd med å suge alt vettet ut av folk, enten de forsøker seg som skjermtroll eller glaner i godstolen.

Alle TV-eiere synes å mene at TV-seerne trenger underholdning hver gang de trykker inn på-knappen.

Dermed blir nyheter, debattprogrammer og andre såkalte "seriøse innslag" til sirkusshow der sannhetsgehalten er blitt like comme ci - comme ça som det norske språket.

I det perspektivet er det totalt likegyldig om Trælvik-nyheten er sann eller ikke.

Det vesentligste er at TV 2 informerer det norske folk om at sjefen i en konkurrerende TV-kanal kommer til å få sparken dagen etter - uten at han vet det selv.

Dét er god drittsekk-TV, det.

Det er viktig for storebrødre å sette skapet på plass etter at Big Brother fullstendig har tatt kontrollen over nordmenns TV-hverdag så langt i år.

At TV 2 risikerer å bli en aktør som muligens påvirker det nyhetsbildet de selv formidler, er noe kanalen helt sikkert kun er stolt over.

Avgjørelsen, som ifølge TV 2s gode kilder skal ha foregått på styrenivå i TVNorge (hvor TV 2 naturligvis selv er representert), kan jo endre seg nettopp på grunn av lekkasjen.

Men da får Kåre Valebrokks medarbeidere bare nok en god sak å meske seg med.

Det som teller er at Norges største kommersielle TV-kanal (som sannsynligvis også kommer til å være det i mange år fremover etter at de som eneste norske aktør onsdag søkte den riksdekkende almmenkringkasterkonsesjonen) fikk et scoop som varte 16 sekunder i beste sendetid.

En nyhet hvor de selv er en av hovedaktørene, hvor de selv er så frekke at de baserer på "anonyme kilder" og hvor de ikke minst unngår å hente inn kommentarer fra hovedpersonen selv.

Jeg tror det fortsatt ikke - selv om jeg har sett det.

Til toppen