Dumpa - men ikke deppa

Scandinavia Online kunngjorde i går at de skifter søkemotor. Skiftet til FASTs teknologi kommer blant annet fordi AltaVistas teknologi ikke holder mål. Det er ikke AltaVista helt enige i...

Mandag kom den forventede meldingen fra SOL om at de skifter ut AltaVista som teknologipartner på den nordiske søketjenesten Kvasir (inkludert svenske Evreka).
Les om kampen om de norske søkene:
FASTa la Vista
AltaVista og Kvasir skal slåss om nett-Norge
AltaVista har lenge signalisert at de er i ferd med å bygge egne merkevarer og er allerede inne i Sverige med www.altavista.se. I år kommer også www.altavista.no. Dermed er det duket for større konkurranse på søk på det norske Internettet, noe som forhåpentligvis vil gavne nettbrukerne.


SOL sier at konkurransesituasjonen gjør det vanskelig for dem å fortsette samarbeidet, men også at teknologien til AltaVista ble for dårlig for dem.

"Selskapet (SOL - red.anm.) har høye ambisjoner med sine søketjenester og skal levere raskeste søk med best relevans og bredde, samt befeste posisjonen som markedsleder i Norden. - Sett i lys av disse målsetningene ble teknologien vi hadde rett og slett for dårlig," kunne Stig Waagbø, portalsjef i SOL, fortelle i gårsdagens pressemelding.

Både den og andre påstander fra SOL mottas med vantro ved Europa-hovedkontoret til AltaVista i London:

Sjef for AltaVista Europes internasjonale tjenester, Mark Cuhaci, uttrykker stor forbauselse over SOLs harde ord om AltaVistas teknologi:

- Sakker akterut? Vi kommer til å slippe en ny versjon av vår søketeknologi i løpet av de neste par ukene. Vi inviterte SOL til å vurdere denne nye teknologien gjentatte ganger, men av ukjente grunner ville de ikke det. Vi skal være til stede i de største markedene i Europa i løpet av året, og vi utvider stadig, sier han og mener at SOL skryter på seg en posisjon de strengt tatt ikke har:

- Den mest prestisjefylte kontrakten i Europa? Not even close!!! Som enhver annen forretning er det klart vi ikke liker å miste en kunde, men for oss er ikke dette noe betydelig tap, sier han.

Se denne saken:
FASTa la Vista
Ved utgangen av året kommer også Altavista.no, en søke-/portal-tjeneste med norsk innhold levert av lokale aktører, sier Cuhaci, som skjønner at akkurat den biten var tung å svelge for SOL.


- Vi skulle gjerne beholdt dem som kunde, men nå ønsker vi dem lykke til, sier han til digi.no.

AltaVista satser tungt på det europeiske markedet., med egen portal for Storbritannia, Tyskland og Sverige. Portalen i Tyskland var den første, med åpning 15. mars i fjor, og Cuhaci hevder de nå ligger jevnt blant de fem mest besøkte sidene i landet.

Den svenske portalen ble nylig lansert, og Italia, Frankrike og Nederland står for tur. Cuhaci sier at de ønsker å etablere seg både som merkevare for seg selv og som tjenesteleverandør for andre.

Men AltaVistas higen etter selvstendighet koster: I desember 1999 koblet Microsoft ut søkemotoren fra sine nettprodukter, inkludert portalen MSN.com. I mai 1998 bestemte et av verdens største internettselskap, Yahoo!, seg for å bytte ut AltaVista fra sine søk.

Les:
Yahoo! bryter med store nettpartnere

Både Microsoft og Yahoo! valgte Inktomi som teknologipartner i stedet. Inktomi er kanskje den tøffeste konkurrenten til norske Fast på levering av søketeknologi.
Til toppen