Dumt bare å ansette erfarne konsulenter

Mange bedrifter vil bare ansette erfarne IT-folk, men dette er tull, mener Accenture-sjef Nils Øveraas.

digi.no omtalte nylig et nokså typisk eksempel i IT-bransjen for tiden. Ibistic søkte etter fire ansatte og fikk 256 søkere, hvorav mange var erfarne IT-folk som hadde en jobb. Dette gjorde valget enkelt, mente Ibistic, og valgte bort både arbeidsledige og nyutdannede. (Les saken i boksen til høyre.)

I etterkant utløste saken en heftig debatt på digi.nos debattforum, noe Accenture Norge la merke til. Det store konsulentselskapet tok derfor kontakt med digi.no for å komme med et motinnlegg.

Accenture-sjef Nils Øveraas hevder overfor digi.no at både IT-selskaper og IT-avdelinger trenger å settes sammen med folk fra ulik bakgrunn – alle kan ikke være erfarne.

- Alle prosjekter og arbeider har enklere oppgaver i seg som passer for nyutdannede. På slike oppgaver er det dyrt å bruke svært erfarne konsulenter, påpeker Øveraas. Større selskaper må bygge opp nye konsulenter og å la dem starte opp under veiledning fungerer utmerket.

Øveraas mener de fleste nyutdannede er veldig dedikerte, flinke, lærevillige, pålitelige og leverer derfor høy kvalitet og verdi.

Men han innrømmer at nyutdannede skaper utfordringer. Han vet godt hva han snakker om, for Accenture er mer enn noe annet selskap basert på rekruttering av nyansatte. Størstedelen av staben rekrutteres fra skolebenken og ledes gjennom et opplæringsprogram, ofte delvis i utlandet.

Dette klarer Accenture å gjennomføre fordi man har strenge modeller og systemer for å sette erfarne konsulenter til å lede grupper av ferskere folk.

Accenture vil ikke si det rett ut, men klarer man å opprettholde kvaliteten med slike systemer og bruk av nyutdannede, kan man holde lavere lønnskostnader og være mer konkurransedyktige enn andre på større prosjekter. Accenture håndterer da også mange av de helt største IT-prosjektene i Norge.

- En av utfordringene nyutdannede skaper er at kundene ønsker å se på CV-ene til de vi skal bruke på våre prosjekter. Jeg forstår kundene, men det er Accenture som har prosjektansvaret. Vår styrke er at vi jobber internasjonalt og vi kan ofte sende vår nyansatte ut til store prosjekter i andre land for å skaffe seg den første kritiske erfaringen, forteller Øveraas.

Et eksempel på dette er den virkelig gigantiske kontrakten Accenture har fått for å digitalisere det engelske helsevesenet. Øveraas fikk straks en telefon med bønn om å bidra med folk.

- At du er fersk er ikke noe å skamme seg over, vi har alle vært den en gang, sier Øveraas.

Til toppen