Dynamiske nettpubliserere for de dødelige

Målet til Asgeir Enersen, Tormod Guldvog og deres rimelige, egenutviklede og dynamiske databaseorienterte nettpubliserer Horisont Webdesk, er at "vanlig dødelige" skal publisere på nettet. Startkostnaden er 7.000 kroner.

De to unge og uhøytidelige mennene dannet Himmel og Hav AS i fjor høst. Som nettfolk flest har de en svært variert bakgrunn. Guldvog har formell kompetanse som utøvende musiker og prøvde seg som lærer og radiojournalist før han havnet i det nå svært reduserte - men stadig levende - netteventyret Origo.

Der traff han den uavsluttede idehistorikeren Enersen. Blant prosjektene de samarbeidet om var et engelskspråklig nettmagasin om norsk kultur. (Tips: Hvis du går inn på http://norway.origo.no/ kan du fortsatt lese deres siste utgave. Søk på Kvasir på "origo culture" gir fortsatt 26 treff.).

Tiden i Origo ga dem erfaring med både journalistikk, webdesign og nettpublisering.

- Alle som sluttet i Origo er fortsatt i nettbransjen, sier Guldvog. - Vi gikk ut som frilansere og ble blant annet web-designerne til Nasjonalt læremiddelsenter.

NLS fortsatte som kunde da de to etablerte Himmel og Hav. Andre kunder Guldvog nevner er Oslo Renholdsverk og reiseleverandøren Tellus.

- I begynnelsen hadde vi hundre prosent fokus på webdesign, forteller Guldvog.

- Prosjektene vi jobbet med var svært varierte. Det var naturlig å rette oppmerksomheten mot det bredere problemområdet nettpublisering, der design er noe som inngår i konstruksjonen av et dynamisk websted.

- Vi ville finne noe som ikke konkurrerte med etablerte løsninger som Lotus Domino, forteller Enersen, tydeligvis godt orientert om hva digi.nos utsendte bygger sitt livsverk på.

- Vi definerte utfordringen vår slik: Hvordan få vanlig dødelige til å bruke nettpublisering til daglig uten å måtte lære å programmere i html.

Da utfordringen ble stilt, hadde begge to og et halvt års erfaring med nettpublisering, men de var ikke programmerere. Hvordan kan slike lage verktøy for andre?

- Vi oppfattet oss selv som "håndverkere i bransjen", og at det var nettopp slike som burde kunne levere enkle løsninger for dynamisk nettpublisering, repliserer Guldvog. - Det nyttet heller ikke for oss å gjøre kundene avhengig av å henvende seg til Himmel og Hav hver gang de skulle legge inn et nytt dokument eller endre en forside. Men vi trengte jo et godt verktøy, og falt ned på Cold Fusion fra Allaire Corp.

Cold Fusion karakteriseres som et "DBMS-verktøy for webintegrering", altså et verktøy for å knytte databaser mot web.

- En viktig egenskap som dette verktøyet lar oss sikre, er at form og innhold holdes atskilt. Alt innholdet som er utviklet etter Horisont Webdesk, går inn i en SQL-database, og er tilgjengelig for framtida uansett hva som måtte skje. Design utvikles på grunnlag av maler tilpasset begge de viktigste nettleserne. Løsningen sikrer at de som bruker andre nettlesere, også får se sider med et kontrollert design.

Målgruppen for publiseringsverktøyet er små og mellomstore bedrifter som er interessert i å gjøre et seriøst informasjonsarbeid.

- Vi ønsker kunder som synes Internett er noe fint og nytt og spennende og gjerne også litt farlig. De skal ikke bare ha en webside. De skal ønske selv å gå inn i arbeidet med å fornye og vedlikeholde innholdet. Med Horisont Webdesk kan du starte med en pakke der nettstedet ditt plasseres fysisk på en tjener hos oss, og der du når som helst kan legge inn nye artikler, nye bilder, oppdatere lister og generere nye forsider. Prisen for en slik løsning, med lisens og et års drift, starter på rundt 7.000 kroner, litt avhengig av mye arbeid man vil legge på design-siden. I praksis er dette å tilby et dynamisk nettsted til samme pris som en tradisjonell statisk løsning, der brukeren trenger flere ressurser og spesifikke edb-kunnskaper når det skal legges inn nye dokumenter.

De med tyngre ambisjoner kan få skreddersydd design og en ordning der webtjeneren plasseres internt, og driftes på eget ansvar. Løsningen gjør det enkelt å skille mellom sider som publiseres internt i bedriften, sider som skal gjøres tilgjengelige for partnere med passord, og sider som skal være åpne for alle. Startprisen for en slik avtale antydes til rundt 20.000 kroner.

- Den ansvarlige for nettstedet kan opprette hierarkier av brukere, med ulik tilgang til seksjoner og til funksjoner. Noen kan få lov til å skrive artikler eller legge inn nye dokumenter. Andre kan få lov til å redigere underforsider.

Guldvog følger opp påstandene med en demonstrasjon. Grensesnittet er fullt på høyde med hva en entusiastisk publiserer kan fordøye i løpet av kort tid.

- Vi tror dette kan være et verktøy for publiseringsmarkedet, for eksempel forlag som stadig har noe nytt å fortelle markedet. Andre vi tenker spesielt på er offentlige etater og skoler. Vi satser ikke på tunge brukere som markedsorienterte nettaviser, men vi er i stand til å lage pakkeløsninger for skoleaviser. Kundene vi har i dag, er ikke så opptatt av annonser, men vi har et opplegg klart dersom noen skulle ønske å styre denne biten også.

Demonstrasjonen viser at Horisont Webdesk har mange funksjoner som er viktige i moderne nettpublisering, blant annet relasjoner mellom det stoffet som er publisert. En annen ikke alltid like selvsagt egenskap, er forhåndsvisning av nygenererte sider. En foreløpig mangel er søk.

- Det er noe vi tenker på til en dyrere "profesjonell" versjon som vi håper å få ferdig til sommeren, svarer Guldvog.

- Omfanget av nettstedene vi har arbeidet med hittil er ikke stort nok til at det later til å være noe savn blant brukerne.

"Hyllevare web" er et hittil ukjent begrep. Guldvog og Enersen håper å spre dette glade - og dynamiske - budskapet.

Til toppen