Dyp krise: Razorfish må si opp èn av tre

Internett-krisen har innhentet også ultrahippe Razorfish. Selskapet har tidligere gjort noen justeringer, men nå svinger ledelsen ljåen.

Razorfish Inc, med Jeff Dachis og Craig Kanarick i spissen, var selve flaggskipet for den moteriktige og fremadstormende Internett-konsulentbransjen. Selskapet har gjort det bedre enn mange av sine konkurrenter, men nå innrømmer selskapet at også de sliter.

I november trimmet ledelsen selskapet og kvittet seg med 200 ansatte for å tilpasse seg kundenes endrede etterspørsel. Men aksjemarkedet mente åpenbart at dette ikke var nok. Fra en topp i februar i fjor på 54 dollar har selskapet falt jevnt og trutt til 1,8 dollar i går.

En måned senere fikk digitoday.no et intervju med Dachis der han spådde massedød for sine konkurrenter som han påpekte ikke tjente penger. Bare 10 av de 80 internett-konsulentselskapene som finnes i USA og Europa, vil være i live i sin eksisterende form om halvannet år, spådde han.


- De store underskuddene vil før eller senere tvinge dem til salg eller massive restruktureringer, sa Dachis til digitoday.no i november.

Nå restrukturerer Dachis selv. I går offentliggjorde Razorfish at de sparker èn av tre ansatte i USA. Samtidig kuttes kostnader på reising, rekruttering, markedsføring og kontorer. Målet er å spare hele 612 millioner kroner i løpet av året, skriver amerikanske medier.

I tillegg må de gjenværende ansatte gjennom et lønns- og bonuskutt. Razorfish-ledelsen sier at de vil fokusere på følgende områder: finans, IT/tele, media, industri og helse.

- Vi ser også på kostnader i Norge, men situasjonen er noe anderledes. Jeg regner ikke med at vi trenger å si opp noen, sier den norske Razorfish-sjefen Robert Keil til digitoday.no.

Til toppen