Dyr kamp om Internettkundene

Mens Schibsted Nett og Telenor Online fekter om de norske Internettkundene, skyter America Online (AOL) i USA med kanon og bruker 650 millioner kroner i siste kvartal for å kapre nye kunder.

America Online (AOL), verdens største online-leverandør, starter en gedigen reklamekampanje som vil koste 650 millioner kroner. Selskapet er ikke bare ute etter å få nye kunder, men også å beholde de kundene de har. AOL har begynt å miste kunder og vil med TV annonser, ny programvare og bedre kundeservice blidgjøre sine 6.2 millioner kunder samt tiltrekke seg endel nye kunder.

Admistrerende direktør i AOL, Steve Case, har sagt i et intervju at målet til AOL er 10 millioner kunder før neste sommer. Selskapet har vært gjennom en periode med gjennomtenkning av strategier og refokusering på å tilfredsstille kundenes preferanser. AOL er en proprietær nettjeneste som ble bygd lenge før Internett ble allment utbredt. Det som før var verdens beste online-tjeneste har nå kommet i klemme mellom sine to roller som innholdsleverandør og online-aksessleverandør. Mange kunder foretrekker det åpne Internett fremfor det lukkede AOL. Selv om AOL nå også tilbyr aksess til Internett, synes en rekke kunder det er meningsløst å betale AOLs høye pris for dårlig båndbredde når alt de ønsker er Internett-tilgang.

digi:data har beregnet at den totale omsetningen i Internettaksess- og innholdsmarkedet i Norge vil bli i underkant av 100 millioner kroner i 1996. I 1997 vil vi se en mangedobling av dette, gitt den fantastiske veksten som skjer med nye brukere, økt reklameomsetning og flere betalingstjenester. Allikevel blekner dette mot AOLs reklamebudsjett på 650 millioner kroner for de tre siste månedene i 1996.

I løpet av året har vi sett Internettkampanjer fra de to store på Internettaksess - Telenor Online og Schibsted Nett. Begge selskapene tilbyr såkalte bundling-avtaler hvor man enten får modem til én krone mot å tegne et årsabonnement, eller betaler for modem og får gratis Internettaksess i en periode. For tiden er Schibsted Nett aggressivt med på en kampanje hvor det tilbys én krones modem mot at kundene binder seg for ett års Internettaksess, mens Telenor tidligere i år annonserte aktivt for sin løsning med 6 måneders gratis Internettaksess. Felles for begge er at de nå mottar 300-400 nye privatkunder hver eneste dag. Telenor har faktisk avstått fra å reklamere i det siste fordi de ikke greier å ta seg av den store flommen med nye kunder.

Hvor skal dette ende?

Til toppen