BEDRIFTSTEKNOLOGI

Dyr, men sikker epost-tjeneste fra Posten

Postens epost-tjeneste, e-kurér, har eksistert siden mai som en gratistjeneste for privatpersoner. Nå åpnes den for bedrifter, men de må betale for å sende sikker e-post.

Therese Werenskiold
27. sep. 2001 - 09:30
gratis epost-tjeneste

den pikante kvaerner/kvearner-saken

Posten hevder å være først i Norge med sikker e-post for bedrifter.


Tjenesten, som ble lansert under IT-tinget i Haugesund, heter E-kurér og gir sikker og sporbar e-post med elektronisk ID og kryptering.

- E-kurér gir bedrifter en unik mulighet til økt bruk av elektronisk kommunikasjon internt og i kontakt med sine kunder, også til dokumenter som til nå ikke har vært tilrådelig å sende som vanlig e-post. Mer korrekt betegnelse enn e-post er sikret dokumentsendingssystem, sier direktør Per Andersen i Postens IT-selskap ErgoGroup i en pressemelding.

Posten regner med at bedriftene vil spare penger og tid med denne tjenesten fordi elektronisk kommunikasjon nå kan erstatte mer av den fysiske.

- Tjenesten koster 900 kroner i innmelding for bedrifter. Deretter betaler man en sum per melding som sendes, og den er i hvert fall billigere enn porto, sier Marian Rui Xavier, informasjonssjef i ErgoGroup, til digi.no.


Hun mener tjenesten faktisk er ganske rimelig, og sier den også bør være det for å stimulere til bruk. Xavier legger til at e-kurér tjenesten for privatpersoner vil være gratis en stund til.

Identifikasjon med Postens elektroniske ID sørger for at det ikke er tvil om hvem som har sendt en melding. Dersom mottaker også har elektronisk ID, kan mottak til riktig person sikres tilsvarende. Har ikke mottaker elektronisk ID kan sendingen passordbeskyttes. All oversending og lagring beskyttes med kryptering.

Posten sammenligner vanlig e-post med et åpent postkort. E-kurér sammenlignes med vanlige brev og rekommanderte brev sammenlignes med postens nysatsing; rekommandert e-kurér. Sistnevnte skal bli mulig å benytte seg av fra nyåret. Dette er en tjeneste for å benytte digital signatur sammen med elektronisk poststempel slik at meldingen blir juridisk bindende. Poststempelet beviser når meldingen er sendt, med hvilket innhold og hvem som er avsender og mottaker.

Posten lanserer med dette den første allment tilgjengelige elektroniske identitet med digital signatur, og tjenester som benytter disse. Underleverandør av elektronisk ID er ZebSign, Posten og Telenor sitt felleseide selskap for Tiltrodd Tredjepartstjenester innen Public Key Infrastructure (PKI).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra