President Bill Clinton fikk i fjor gjennom at amerikanerne må skifte ut alle analoge TV-signaler og overføringer innen år 2006. Denne helgen starter de første digitale TV-sendingene etter at amerikanerne fikk en forhåndvisning med John Glenns snartur i verdensrommet.
Men de neste åtte årene fram mot målet vil langt fra bli enkelt for et land som vanligvis går i bresjen for høyteknologiske nyvinninger.
En fersk rapport fra International Data Corporation (IDC), som er et selskap i IDG-gruppen, konkluderer med at digital-TV kan bli både dyrere og vanskeligere å innføre i USA enn tidligere antatt.
Kringkastere de ti regioner i USA kan begynne å sende digitale signaler førskommende søndag og må ha startet dette innen mai neste år. I de resterende regioner skal man sende digitale signaler innen 2003.
IDC regner med at markedet vil utvikle seg fra et par tusen enheter med HDTV i 1998 til 13 millioner HDTV og kompatible set-top-bokser innen utgangen av 2002, og virkelig ta av i 2007 til 138 millioner enheter.
- I likhet med internettutviklingen må det en enorm oppbygging av infrastruktur og lobbyvirksomhet til før digital-TV og HDTV kan få meningsfylt innpass blant forbrukere, mener Kevin Hause, som er senioranalytiker i IDC. Han sier i en pressemelding at bransjen må også investere mye i å informere kundene kundenes bevissthet for å få opp etterspørslen på lengre sikt.
HDTV-apparatene og de digitale konverterne har akkurat kommet til amerikanske butikker og vil få en pris på mellom 5 og 10.000 dollar. I Japan har HDTV vært i salg siden 1989, og landet leder kappløpet om den digitale utviklingen.
HDTV-formatet skal gi samme bildekvalitet som 35 mm filmer med bred skjerm og sylskarp gjengivelser og har CD-lydkvalitet.
I USA er argumentet for innføringen av digital-TV overfor kanalmette seere at bildekvaliteten forbedres betydelig, mens det i Europa vil være muligheten for flere kanaler som er hovedargumentert.