Dyrere å selge på nett enn i butikk

Nettet er ikke mer effektivt for Clas Ohlson-kjeden, de tjener mer på å selge en vare i en fysisk butikk.

Clas Ohlson-kjeden er nok en svensk kjede som har vokst seg store i Norge. I år vil kjeden selge verktøy, IT-utstyr og husholdningsutstyr for 900 millioner kroner. Selskapet har en stor papirkatalog som også ligger på nettet. Der kan kundene både lete og bestille direkte.

Salget på nettbutikken vokser raskt og vil i år runde 20-25 millioner kroner, men dette skjer egentlig mot butikkjedens vilje.

Butikkjeden benekter det som har vært Internett-bransjens store mantra - at nettbutikkere er billigere enn fysisk butikker

- De fleste sier jo at salg over nettet er billigere, men det stemmer ikke for oss. Vi har bedre marginer når vi selger en vare i butikken, forteller Geir Hoff, markedsansvarlig i Clas Ohlson Norge til digi.no.

Clas Ohlson selger varene sine for samme pris i sine fysiske butikker og på nettbutikken. Og så legger selskapet på en fraktavgift på 89 kroner. Likevel tjener kjeden mer på å selge en vare i en butikk.

- Vi har veldig store butikker og får stordriftsfordeler som vi ikke får på nettet. For nettsalg gir ikke alltid stordriftsfordeler, sier Hoff og peker mot Posten.

- Portoen på en pakke koster det samme, enten du sender 1 eller 10.000 pakker.

Hoff påpeker at netthandel ikke lengre lønner seg etter at Posten la om sine portosatser.

- Før betalte du bare for vekten, men nå betaler du også etter volum. For en stor aktør som bruker standardbokser som oss, ender vi opp med å sende masse luft og dette blir dyrt, forteller Hoff.

Med Postens nye satser er 89 kroner i porto ikke nok, Clas Ohlson må i snitt dekke inn 60 prosent av sine portokostnader selv. Da blir netthandel mindre lønnsomt, men Clas Ohlson tjener likevel penger på sin nettbutikk, presiserer Hoff.

Til toppen