Dyrere Windows løfter Microsoft-tallene

Microsoft lykkes nok en gang med sin versjonsstrategi, det viser tallene for tredje kvartal.

Microsoft har hatt et slapt børsår så langt, kursen har bare løftet seg 7,1 prosent, men i natt la verdens største programvareselskap frem kvartalstall som viser at Vista-salget endelig har fått fart.

Og nok en gang viser det seg at Microsofts versjonsstrategi fungerer.

Lag stadig flere versjoner av et programvareprodukt og legg inn små forskjeller som gjør at kundene velger dyrere versjoner enn forrige gang. Mangel på for eksempel nettverk eller mediemuligheter gjør at kundene velger å kjøpe de mer avanserte Vista-versjonene og betale mer for Vista enn de gjorde for Windows XP.

Vista selges i utgangspunktet i fire versjoner som koster alt fra 2200 (Vista Home Basic) til 4600 kroner (Vista Ultimate).

Microsoft forteller at det er denne effekten og et annet enkeltprodukt som løfter kvartalstallene til nye høyder. Det andre produktet er nok litt mindre opplagt, for det er ikke nyttig: Et knallsalg av Xbox-spillet Halo 3 bidrar godt til gode kvartalstall.

Microsoft omsatte har løftet salget med 27 prosent på et år til 13,8 milliarder og selskapet har fremdeles ekstremt hyggelige marginer. Etter tredje kvartal satt Microsoft igjen med 4,29 milliarder dollar, opp hele 23 prosent fra samme kvartal i fjor da en del kunder nok hadde begynt å vente på Vista.

Og Microsoft-sjef Steve Ballmer tror det kurven bare peker oppover: Han løfter estimatene for hele året med noen milliarder dollar.

Og tallene utløste jubel hos aksjonærene: Kursen hoppet opp seks prosent til 34,4 dollar før børsene i USA stengte.

Til toppen