Motorola Moto X er noe så sjeldent som en amerikansk-montert smartmobil. Lønnsutgiftene er høyere enn i Kina, men til gjengjeld opplever Motorola andre betydelige fordeler. (Bilde: Scott Eells/Bloomberg/Getty Images/All Over Press)

«Dyrt» å montere smartmobiler i USA

Google skrur sammen Moto X på Nokias gamle fabrikk.

Motorolas nye Moto X-smartmobil er den første smartmobilen som blir produsert i USA. Dette gjelder i alle fall enhetene som skal selges i hjemlandet. Så godt som alle som alle andre smartmobiler produseres i lavkostland i Asia.

Om valget av det gamle Nokia-anlegget i Fort Worth, Texas, vil ha noen betydning for etterspørselen etter Moto X, er for tidlig å si. Men en del amerikanere kan nok ha patriotiske følelser til slikt også. Dessuten trenger USA flere arbeidsplasser.

Offisielt har Motorola Mobility valgt å produsere smartmobilene i USA fordi nærheten gir langt større fleksibilitet til å gjøre endringer, men også å levere kundetilpassede produkter i løpet av noen få dager, slik Motorola nå gjør med Moto X via tjenesten Moto Maker.

Ulempen med å produsere i USA, er høyere lønnskostnader. Til Reuters sier Mike McNamara, toppsjef i Flextronics, at vanlig arbeiderlønn i USA er 12 til 14 dollar i timen. Selv om dette høres lavt etter norsk målestokk, er det ifølge McNamara hele tre ganger så høyt som lønnsnivået i Kina, som ligger på omtrent 4 dollar.

Men selv med det amerikanske lønnsnivået, koster det ifølge analyseselskapet IHS ikke mer enn 12 dollar å montere Moto X ved anlegget i Texas. Dette er uansett bare en liten del av totalprisen, som i USA ligger på over 500 dollar, uten subsidier.

Motorola-sjef Dennis Woodside sier til Reuters at anlegget i Texas, som driftes av Flextronics, nå produserer 100 000 Moto X-enheter per uke. Men dette skal gradvis økes. Ifølge Woodside vil anlegget kunne produsere flere titalls millioner enheter i året. I tillegg vil trolig Moto X etter hvert også bli produsert ved Flextronics-fabrikker i andre land.

I går ble det mulig for alle å avlegge innsiden av fabrikken i Fort Worth, Texas, et besøk, via Google Street Map. Fabrikken ble åpnet for fire måneder siden og har nå over 2000 ansatte.

    Les også:

Til toppen