Dyrt tilbud uten viktige kanaler

Det nye digitale bakke-nettet manger viktige kanaler og er for dyrt, mener TV-innkjøper Torbjørn Leidal.

Under en pressekonferanse i formiddag lanserte NTV den endelig listen over hva norske husstander skal få servert over det nye digitale bakkenettet.

Utbyggingen er i full gang og i løpet av 2009 skal de gjenværende 30 prosent av norske husholdninger som ikke har kabel eller satellitt-TV få et digitalt TV-signal.

Det har vært mye krangling mellom partner, men nå er altså listen klar. Kunder som idag bare har en antenne på toppen av TV vil fortsatt få inn NRK og TV2 gratis, men de må skaffe seg en digital dekoder.

Er man villige til å betale 189 kroner i måneden, får man følgende kanaler:

NRK1, 2 og 3

TV 2, TV 2 Filmkanalen, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra

TVNorge, TVNorge 2 og TV3

Discovery, National Geographic , Animal Planet

Disney Channel

The Voice, SportN , Viasat 4 og lokal-tv

Torbjørn Leidal, som har forhandlet rettigheter for en rekke norske kabelselskaper og andre rettigheter, er svært overrasket over pakken.

- NTVs lansering er gavepakke for konkurrentene som selger TV-pakker over kabel, satelitt og etterhvert internett. Pakken er alt for dyr og mangler en rekke populære kanaler.

NTV medgir at de har plassproblemer til tross for at nettopp poenget med digitale sendinger er muligheten for kompresjon og plass til flere kanaler i frekvensbåndene.

Leidal lister opp kanaler populære kanaler de fleste konkurrentene har og som det nye bakkenettet mangler: MTV, CNN, Showtime, StarTV, Travel Channel, Eurosport, Jetix,

Cartoon Network og CNBC. Kanalpakken mangler også svensk og dansk TV, påpeker Leidal.

- Pakken burde vært mye billigere, den er minst 60 kroner for høy, mener Leirdal. Han spekulerer i at NTV ser at de har dårlig tid til å bygge ut og tjene inn pengene før internett-basert TV tar over mye av markedet.

Til toppen