Google gjør nå potensielt piratkopiert innhold mindre tilgjengelig via selskapets søketjeneste.

Dytter vekk piratinnhold i søket

Google rangerer nå nettsteder etter antallet klager fra opphavsrettseiere.

Organisasjoner for eiere av opphavsrettsbeskyttet innhold har lenge kritisert Google for å gjøre det enkelt for brukerne av selskapets søketjeneste å finne fram til denne typen innhold.

Til nå har Google bare slettet søkeresultater etter å ha mottatt konkrete forespørsler fra opphavsrettseiere. Antallet forespørsler har riktignok vokst kraftig de siste månedene, slik at selskapet nå fjerner omkring 1 million URL-er fra søketjenesten hver uke.

I et blogginnlegg skriver skriver Amit Singhal, Google søkesjef, at selskapet alene ikke kan avgjøre om en gitt webside inneholder noe som krenker copyright-lovgivning.

– Bare opphavsrettseiere vet om noe har blitt godkjent, og bare domstoler kan avgjøre om opphavsrett har blitt krenket, skriver han.

Google vil derfor ikke fjerne websider fra søkeresultatene på eget initiativ. Men i løpet av denne uken vil selskapet begynne å inkludere nettstedenes tidligere synder som et av mer enn 200 faktorer som spiller inn når pagerank-verdien til et nettsteds websider skal beregnet. Antallet tidligere, gyldige forespørsler Google har mottatt fra opphavsrettseiere om fjerning av piratinnhold for hvert enkelt nettsted, vil få betydning for hvordan nettstedets websider rangeres i søkeresultatene.

Google mener at den nye søkealgoritmen også vil bidra til at brukerne av søketjenesten enklere vil kunne finne fram til lovlige utgaver av innholdet de søker etter.

Googles egen YouTube-tjeneste inneholder også mye innhold som er publisert uten godkjennelse av opphavsrettseierne. I en artikkel skriver Search Engine Land at det er tvilsomt at YouTube og en del andre store nettsteder vil bli påvirket av den nye ordningen, siden disse tjenestene benytter andre varslingsmekanismer for fjerning av ulovlig kopiert innhold enn de verktøyene som Google benytter i forbindelse med søketjenesten.

– Vi behandler YouTube på samme måte som alle andre nettsteder i søkerangeringen. Når det er sagt, venter vi ikke at denne endringen vil degradere resultater for populære nettsteder med brukergenerert innhold, sier en talsperson for Google til Search Engine Land.

I en senere artikkel skriver Search Engine Land at Google har forklart at tall fra YouTubes eget varslingsskjema vil kombineres med tall fra varslingsskjemaet for søketjenesten når YouTube-innhold rangeres i søketjenesten. Men algoritmen vil ikke bare se på antallet forespørsler alene, men også andre faktorer, noe som også skal føre til at nettsteder som Facebook, IMDB, Tumblr og Twitter unngår å bli rammet. Men Google skal ha sagt at det likevel ikke dreier seg om noen hviteliste.

    Les også:

Til toppen