E-biz mer enn bare buzz

Selv om "alle" nå sier de skal drive elektronisk business, er det foreløpig få som kan skilte med de helt store inntektstall på området. Men enkelte viser i hvert fall lovende takter: BMC økte salget med 70 prosent i tredje kvartal, hovedsakelig takket være en fokusert satsing på "e-biz".

BMC Software, mest kjent som leverandør av løsninger for systemadministrasjon, har gjennomført nok et nytt kvartal med solid vekst. I Norge økte omsetningen siste kvartal (Q3, avsluttet 31. desember) med 100 prosent, mens den europeiske veksten stoppet på 70 prosent for perioden.

Ifølge nordisk markedssjef i BMC Software, Anders Gundhus, er det først og fremst selskapets fokuserte satsing på e-handelsløsninger som nå bærer frukter, ikke minst i Norge der BMC Software allerede har nådd målet om 60 millioner kroner i omsetning for fiskalåret 2000.

- I 1998 hadde vi et nysalg på seks millioner kroner i Norge. I fjor økte dette til 30 millioner, og i fiskalåret 2000 dobler vi til 60 millioner kroner. En hovedårsak til denne veksten er at banker, forsikringsselskap, telekombedrifter og andre selskaper nå posisjonerer seg til å takle den nye e-business-hverdagen, sier Gundhus til digi.no.

Under et pressemøte i Oslo i dag presenterte BMC nye tall fra analysebyrået Gartner Group som viser at det europeiske e-business-toget trolig har passert stasjonen for godt i 2002 (denne undersøkelsen kan du lese mer om på digi.no i morgen). Den som ikke da har gjort ferdig sine forberedelser til den nye nettverksøkonomien er definitivt ute å kjøre, mener BMC, som følgelig benyttet dagens pressekonferanse til å presentere sitt konsept på området; e-vailability.

BMCs credo er at profesjonell e-handel forlanger uavbrutt tilgjengelighet for kundene.

En kunde som kommer til en vanlig stengt butikk går muligens tilbake en annen dag. Men en skuffet e-handelkunde som møter en dårlig tilgjengelig butikk på nettet kommer antakelig aldri igjen ettersom konkurrentene bare ligger et lite sekund og et museklikk unna.

- Absolutt tilgjengelighet med et system som ikke feiler er et være eller ikke være for en e-butikk, sier Gundhus til digi.no. BMC har derfor utviklet e-vailability-konseptet for å sikre kapasitet og pålitelighet i hele e-handelsprosessen, det være seg fra selve utstillingsvinduet til varehyllene, betalingskassa og vareleveransen.

- Vi snakker nå om programvareløsninger for alt fra overvåkingssystemer for å sjekke at responsen til enhver tid er tilfredsstillende, til backup- og recovery-løsninger som kan kjøres "mens e-butikken er åpen". Din nettbutikk kan ikke stenge selv om du må reorganisere eller defragmentere Oracle-databasen som ligger i bunn, forklarer Gundhus, som lover å gjøre sitt til at nordmenns bruk av elektronisk handel kan økes ytterligere fra dagens nivå på 600 millioner kroner hver måned.

Foreløpige tall viser at BMC på verdensbasis omsatte for nærmere 3,4 milliarder kroner i tredje fiskalkvartal - opp 20 prosent fra samme periode i fjor. Resultatet stagnerte imidlertid på omtrent samme nivå som i fjor; drøye 800 millioner kroner.

Til toppen