E-butikker vokser ut av IT-systemene

Svenske e-butikker vokser så mye at det store flertallet må oppgradere sine systemer.

Seks av ti e-handelsbedrifter planlegger å oppgradere sine systemer for å kunne håndtere en forventet vekst, konstateres det i en undersøkelse av det svenske e-handelsmarkedet på oppdrag av Incordia.

Studiet bygger på telefonintervjuer med 11 prosent av de svenske e-handelsfirmaene, og er blitt gjennomført i løpet av 2005.

Forretningsutvikler Jacob Noodt i Teller (tidligere Visa), tror at norske bedrifter følger samme trend. Det viser den sterke veksten av butikker som samarbeider med Teller.

I januar hadde Teller avtale med ni nettbutikker som i dag har vokst til 800 nettbutikker.

De svenske e-handelsbedriftene er overveiende optimistiske med tanke på framtiden. Hele 86,5 prosent tror at salget vil øke, dette til tross for at 71 prosent også tror på økt konkurranse.

75 prosent av e-handelsfirmaene med egenutviklede systemer planlegger å oppgradere sine systemer, sammenlignet med 54 prosent av de som har kjøpt systemene.

En viktig årsak til å oppgradere er at man har kjøpt et system som er for lite og som man har vokst ut av på grunn av kraftig salgsvekst. Andre årsaker er at man vil forbedre navigering og design.

De svenske e-handelsbedriftene er overveiende optimistiske med tanke på framtiden. Hele 86,5 prosent tror at salget vil øke, dette til tross for at 71 prosent også tror på økt konkurranse.

Utviklingsfaktorer ifølge e-handelsfirmaene selv er: En side som fungerer bra, brukervennlig, pedagogisk og enkel for kunden å bruke og stor grad av tilgjengelighet. E-handelsplassen skal være tilgjengelig døgnet rundt, ha bra kundeservice, som er enkel å kontakte og som svarer raskt.

Bekymringene som de svenske e-handelsfirmaene tross alt har, gjelder fremfor alt levering og betaling. En av ti e-handelsfirmaer så leveringsproblemer som et hinder for økt e-handel.

– For å lykkes med e-handel må man kunne tilby kunden praktiske betalingsløsninger og samtidig skape en logistikk som skaper minimalt med manuelt arbeid. Teknikken bak er minst like viktig som det kunden ser når de besøker e-butikken, sier Jörgen Bertilsson, administrerende direktør i Incordia AB.

Til toppen