E-handel? Nei, takk!

Når du bor "på landet" får du et litt annet forhold til alt skrotet som havner i postkassa (den grønne!) hver dag. Selv er jeg begynt å se på skrotet som et pust fra den store og urbane verden, noe som selvsagt er helt på trynet. Noe mindre urbant enn for eksempel en postordrekatalog skal en lete lenge etter.

Og det er vel også vitsen, ikke sant? Det at du slipper å dra til Steen & Strøm eller Oslo City for å kjøpe din hydrauliske ansiktsrynkesletter når du kan få den sendt til deg i posten. Rent bortsett fra at det knapt finnes en butikk i hovedstaden som fører et slikt produkt. Og der er vi ved sakens kjerne: Postordre er og blir postordre, med tykk strek under post. Og noe så moderne som e-handel vil de ikke ha noe av, postordrefirmaene. Det får holde med e-postadresse.

Tenk over det et øyeblikk: Ringrever som i årevis har levd av å fjernselge produktene sine vil ikke ta i bruk den nyeste og tilsynelatende mest effektive måten å selge på? Her ligger en det ei dau katte, eller aller helst, to daue katter begravd. Den første kan vi kalle ved sitt riktige navn, den heter rett og slett Markedet. For skal vi tro mesterselgerne i postordreselskapene, så er det jo en grunn til at de ikke bruker nettet til å selge varene sine (man kan riktignok som regel bestille ved å sende en bestillingsliste over e-post, men ikke handle online.)

Hadde det vært slik at Markedet, det vil si de typiske postordrekundene, hadde vært tilbøyelige til å handle over nettet, at de faktisk hadde et liv som brukere av Internett, ja, da hadde varene blitt tilgjengelige på denne måten, you bet. De sover nemlig ikke i timen, disse postordrefolkene. Å, nei. Hver gang et nytt og hot produkt av et eller annet slag dukker opp, så kommer postordregutta og -jentene lynkjapt på banen og tilbyr en billig bæreveske for det, et rensesett, et sted å lagre det, en oppblåsbar versjon av det eller whatever. Dermed får vi anta at klisjeen er sann; den at det er enkefru Gunda på Braskereidfoss som er den arketypiske postordrekunde.

Hvor den andre katta er begravd, er det lett å se, her jeg sitter og blar i katalogen fra Nytt & Nyttig. Jeg kan nemlig ikke tenke meg den butikk som ville solgt brorparten av disse "artiklene"; de lar seg faktisk bare selge over postordre. Mange av dem er av den pseudohygieniske typen som du av en eller annen dypereliggende grunn verken har lyst til å ta i eller lukte på. Eller hva sier du til Artikkel 1337 i N&N-katalogen, 3 stk. "BH-utvidere" (strikk påsydd noen skarve hemper!!) for kr. 59,-, pluss porto og ekspedisjon. Enda verre; Art. 8301, "Tåskillere" - "Lindrer, smerter, gnagsår og ubehag". Et par av dem, liggende på gulvet godt brukt i synbar avstand fra middagsbordet, burde gi ny inspirasjon til slankekuren som sprakk to uker etter jul.

I det vi hopper florlett over Artikkel nr. 8174 "Drømmefigurbeltet" og Artikkel nr. 8522 "Underlivstrener" - ("Uunnværlig for alle kvinner" -.. "slappe muskler i underlivet er en folkesykdom"!!!), kan vi ikke fri oss fra å si noen ord om Art. 7297 "Bukseblokkeren". Litt fukt på bukselinningen, inn med en finurlig fjæranordning som presser livvidden på buksa utover, og vips så kan du kan spise deg ut 10 centimeter i livvidde et antall ganger så lenge stoffet holder. Moral: BLI SÅ FEIT DU BARE VIL, DET SKAL IKKE STÅ PÅ BUKSA!

Snur vi på flisa i disse slankegurukrangletider, spørs det om egentlig ikke har et killerprodukt her, om enn med omvendt fortegn. Jeg vet i hvert fall om et par, tre i omgangskretsen som hadde startet kuren (en hvilken som helst kur!) på timen dersom de hadde fått denne i gave.

Bokklubbmedlemskap er kjekt å ha for oss som bor i grisgrendte strøk. Ettersom jeg selv er medlem av et par, tre klubber, sluker det meste og godt kan klare enda flere bøker - fortrinnsvis gratis - har jeg kommet opp med en genistrek: Ettersom vervetilbudene med fire gratis bøker som introduksjonstilbud har strømmet inn til husstanden, har jeg rett og slett meldt inn bikkja! Den godlynte hannschäferen Jacques (4 år, 50 kilo, analfabet) venter nå i spenning på hele tolv kvalitetsbøker, uten han vil bli avkrevd en krone! Innen det obligatoriske medlemsåret er omme, er det svært sannsynlig at han har bestilt like mange av Månedens bøker som han har lest. Hva eieren har gjort, er det ingen som har noe med.

God helg!

Til toppen