E-handel skal gi Posten en ekstra porto-milliard

Nå skal Posten Fjernhandel gjøre livet lettere for e-handelsbedrifter ved å tilby alt av tjenester innen logistikk, markedsføring, varelager og varelevering.

Posten kjøpte for kort tid siden to selskaper innenfor varesalg og lagerservice. Disse går inn i rekken av tjenester Posten nå skal levere til e-handelskjøpmenn som ikke har råd til eget varelager eller store logistikksystemer.

Posten har som mål å levere alle typer tjenester til e-handlerne og innen andre kvartal skal statsselskapet ha et komplett varehotell, hvor Postens kunder kan oppbevare produkter. Så når netthandelen får en bestilling, kan den gå direkte til varehotellet, som så sender produktet til kunden.

Også DM-utsendinger (direktereklame) og hjemkjøring av varer til kunden på kveldstid er noe Posten kommer til å satse på når de går i partnerskap med netthandlerne.

Rolf Erik Hasle, direktør i Posten Fjernhandel, sier til digi.no at dette er veien å gå for å få flere til å benytte seg av netthandel.

- Kun reklame på nettet er ikke nok, man må gjøre det i andre kanaler også. Og vi sitter jo med én stor kanal: DM, sier Hasle til digi.no.

- Det er et problem at varene ikke kommer fram til kundene i tide. Det er ikke så rart, siden mange netthandlere ikke har logistikken på plass for å håndtere store kundegrupper. Men det har Posten, sier Hasle.

- Vi kan levere nesten alt, bare ikke idéen og konseptet, den er det viktig at e- handelsselskapet konsentrerer seg om... men resten tar vi, sier en raus Hasle, som tror e-handel kommer til å ta helt av. Særlig etter at Posten kommer på banen.

Hasle fremholder at kunden gjerne vil ha varene raskest mulig på døren etter at den er bestilt.

- Vi tror rask levering er viktigere enn pris, og hvis en netthandler kan tilby varen hjem dagen etter, vil jo dette være et stort fortrinn, sier Hasle, som avslører at det til høsten blir lansert en ny tjeneste til e-handelskunder som vil løse problemene med nettbetaling.

Når varene blir kjørt hjem til folk på kveldstid skal det være mulig å betale til Postbudet. Enten med kort eller med cash, noe Hasle tror vil øke interessen for nettkjøp i det brede lag av folket.

Posten har allerede brukt et titalls millioner på e-handelskonseptet. Men Hasle mener at den store satsingen vil lønne seg innen en fem års tid.

- Akkumulert omsetning om fem år regner vi blir på én milliard kroner, bare i porto. Det er veldig mange frimerker, sier Hasle til digi.no.

Les mer om Posten sin satsning:


Millionkampanje skal banke e-handel inn i skallen på nordmenn
Posten lanserer escape.no
No Escape for Posten på mandag

Til toppen