E-handel skaper økonomiske skillelinjer

De som ikke kan handle over Internett taper, fordi de må betale mer for de samme varene.

Internett åpner helt nye muligheter for gunstige kjøp på nettet. Ved at nettbutikker slipper å betale for dyre lagre, fysiske butikklokaler, strøm og ansatte til å betjene kundene kan prisene også bli svært mye hyggeligere for forbrukere.

På nettet betjener kunden seg selv, og kan dermed oppnå gode rabatter.

Ny undersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at 55 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år handlet varer eller tjenester på nett til privat bruk i fjor. Det er nesten en halv million flere enn året før.

Internett har fram til nå vært mest benyttet til nettbank og kjøp av reiser. Brukerne sparer gebyrene som kreves ved betaling over skranke. I tillegg forventes det en eksplosjon av nye nettbutikker framover.

Foreløpige tall digi.no har innhentet fra kortinnløserselskap som Teller og Euroconex viser at det i dag kan være rundt 1 300 nettbutikker i Norge.

En undersøkelse Aftenposten har gjort viser at en familie kan spare 10 000 kroner i året med å bruke Internett.

En familie som bestiller storbyferie via Internett, kan spare flere tusen kroner bare på flyreise. Eller 5 000 kroner på en flatskjerm-tv kjøpt i rimeligste nettbutikk.

Men ikke alle drar glede av den nye teknologien. Ifølge undersøkelsen fra SSB er det fortsatt 20 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år som ikke bruker Internett.

Selv om det arrangeres en rekke seniorkurs for PC-bruk, er det først og fremst de eldre som ikke har PC og bredbånd.

Mens to av tre gutter bruker PC daglig, er det bare en av tyve eldre kvinner som gjør det.

Til toppen