E-handelsportal vokser med 177 prosent

Den europeiske portalen Kelkoo har hittil i år omsatt for nesten like mye som i hele fjor. Tore Sletmoen i den norske virksomheten sørger kun for fem prosent av totalomsetningen.

En av Europas ledende søkemotorer for shopping har en omsetning på 15 millioner euro (125 millioner norske kroner) etter første halvår 2003. Det er en økning på 177 prosent sammenlignet med første halvår i 2002. (5,4 mill. euro, dvs. 45 mill. norske kroner etter dagens kurser)

I fjor var omsetningen i hele Kelkoo, som har virksomheter i ni europeiske land, 15,3 millioner euro. Men allerede i fjor var selskapet lønnsomt, hevder selskapet i en pressemelding.

For tre år siden, da det franske selskapet var ekspansivt og fusjonerte blant annet med norske Zoomit, hadde selskapet over 200 ansatte. Etter at dotcom-boblen sprakk ble selskapet nesten halvert, med 110 medarbeidere på det minste. Nå er Kelkoo oppe i 180 ansatte, hvorav halvparten er teknologer som utvikler søketeknologien.

- Kelkoos veksttakt har vært økende i de to siste kvartalene, mye takket være en sterk økning i bruken av tjenesten. Kelkoo nådde 16 millioner unike brukere i juni. Målinger gjort av Nielsen/NetRatings i løpet av det siste året har vist at Kelkoo har vært den største europeiske shoppingtjenesten. I løpet av det siste kvartalet har vi også kommet inn på listen over de 10 største internettsitene i Europa. Ifølge Nielsen/NetRatings er dette: Google, Microsoft/MSN, Yahoo, eBay, Amazon, Tiscali, AOL, Kazaa, Lycos og Kelkoo, opplyser Pierre Chappaz, grunnlegger og konsernsjef i Kelkoo.

Kelkoo i Norge har også hatt en meget sterk vekst i antall unike brukere. I juni 2003 hadde Kelkoo.no 461.000 unike brukere, tilsvarende tall for juni 2002 var 117.000.

Det norske selskapet bidrar imidlertid kun med fem prosent av den totale omsetningen første halvår i år.

Det vil si at Kelkoo Norge har omsatt for drøyt seks millioner kroner hittil i 2003. Tore M. Sletmoen ligger da betydelig bedre an enn i fjor, da omsetningen for hele året var på 8,4 millioner kroner. Likevel klarer nordmennene ikke å holde veksttakten til den europeiske virksomheten.

- Det stemmer at vi ikke vokser med samme takt som enkelte andre virksomheter i systemet vårt. Årsaken er at vi har eksistert i en del år, helt tilbake til Zoomit-dagene. Noen av de andre, ferskere landene, inkludert Tyskland, bidrar kraftig til den store veksten, sier Sletmoen til Propaganda.

Han sier at alle landene som er med i Kelkoo går i pluss, men vil ikke si noe om hvor stort overskuddet er.

- For Norge blir 2003 det første hele året med lønnsomhet, sier Sletmoen.

Så sent som i fjor var driftsresultatet til Kelkoo Norge AS på minus 5,2 millioner og resultatet før skatt endte på minus 4,65 millioner kroner.

Til toppen