RESULTATERFINANS

E-kjøpmann: - Nettjulehandelen blir en flopp

Antakelsen om at julehandelen blir bra, er betydelig overdrevet, ifølge daglig leder Knut Hatlekrus i OfficeShop AS. Det selges nok mer i jula, men noe bonanza blir det definitivt ikke, mener han.

Helge Lunde
6. des. 2000 - 14:54

Det er ikke alle kjøpmenn, selv innefor e-handelen som har tro på at julehandelen på Internett blir redningen for næringen.

Ifølge daglig leder i Officeshop vil markedet og aksjonærer snart erfare at julehandelen på Internett tvert imot blir en flopp.

Daglig leder Knut Hatlekrus i OfficeShop AS. <i>Foto:  Pressebilde</i>
Daglig leder Knut Hatlekrus i OfficeShop AS. Foto:  Pressebilde

- Salgshaussingen som er satt i scene av noen nettaktører er betydelig overdrevet. De fleste av nettbutikkene som selger til konsumentmarkedet vil tape penger - MYE penger - også i desember, mener daglig leder Knut Hatlekrus.

En rekke nettbutikker har store forventinger til julehandelen i år, og spår en enorm tilstrømning av kunder til deres virtuelle lokaler.

- Jeg er sikker på at handelen vil øke både i det profesjonelle markedet og til forbrukere i desember, men noen bonanza med store positive resultater blir det ikke. Og hva skjer de påfølgende 11måneder før neste jul igjen? Det er blåøyd å tro at en kan bygge en lønnsom forretning med dårlige distribusjonsløsning, høye priser og teknologifokus fremfor kundefokus, sier Hatlekrus i en pressemelding.

I meldingen pekes det videre på at butikkdrift på Internett stort sett er det samme som å selge varer fra et lokale med fokus på salg, salg og atter salg. Forskjellen er at nettselskapene må være enklere, rimeligere, raskere og gi kundene merverdi, som blant annet ekstra god kundeservice, for å lykkes.

Hatlekrus fyrer av videre mot næringen: Han mener det er et paradoks at selskaper som taper på hver eneste vare de selger vil tjene penger på økt volum, samtidig som de øker markedsføringsbudsjettet. Det betyr at de vil svi av enda mer av aksjekapitalen enn de gjør resten av året, poengterer han.

Nå er ikke dette første gang at en fra innsiden slakter sine kolleger og konkurrenter, og ikke uventet provoserer også disse utsagnene de andre.

Eric Sandtrø som er daglig leder for nettbutikken Norkom, sier til HegnarOnline at:

- Vi kommer til å tjene mer penger på e-handel i desember enn hva OfficeShop kommer til å omsette for i samme periode. Dersom OfficeShop ønsker å se hvordan dette skal gjøres så er de velkommen en tur ned til Sandefjord, sier Sandtrø som mener nøkkelen til suksess for handel på Internett er produkter som folk vil ha til en god pris.

- Vanskeligere er det ikke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.