E-Line Group vil kapre direktehandel

Handelsselskapet E-Line Group, tidligere Motegruppen, skal hjelpe de store handelsaktørene i Norge å gjøre direktehandel. Ikke bare nettet, men også via telefon, mail og etter hvert digital-TV skal skaffe flere penger i kassa. En ny direktehandelstjeneste skal lanseres i høst.

E-Line Group lanserte tirsdag HomeBox, et heleid datterselskap som skal hjelpe etablerte handelsbedrifter i Norge med å utnytte potensialet i direkte handel - herunder netthandel, postordre og telefonbestillinger.

Netthandel har ikke tatt av i den grad mange hadde trodd. Selskaper som etablerte seg for noen år siden innenfor denne bransjen opplever tunge tider med lite penger, lave inntekter og enorme budsjetter for å skaffe seg kunder.

Dette har Bent Brugård, administrerende direktør i E-Line Group tatt konsekvensene av og velger derfor å gå til de etablerte handelsselskapene med sine nett-ideer.

Les:
Gamlinger shopper sammen på nett

Disse partnerskapene skal samles i HomeBox, som skal tilrettelegge for direktehandel over nettet, via telefon og faks. Platttformer for fremtiden, deriblant digital-TV, er også med i planene. Håpet er at HomeBox, ved hjelp av sine partnere, skal bli det selvskrevne handlestedet.

- Vi har gjennom HomeBox valgt å samarbeide med ledende handelsbedrifter fordi vi tror disse har bedre forutsetninger for å lykkes enn såkalte dot.com selskaper. Dette fordi de har etablerte kjedenavn, handelskompetanse, innkjøpsmakt, stordriftsfordeler samt en kultur for å tjene penger, sier Brugård.

Det er ikke meningen at HomeBox skal være en e-handelsportal, men heller en out-sourcing av direktehandelsleddene til for eksempel Expert Eilag og Varner.

- Dette er nærmest et spleiselag der HomeBox i all hovedsak skal levere tjenester for å håndtere store volum og kryss-salg, mens våre partnere arbeider for å generere volum, sier Brugård.

Konkret kommer en "Homebox meny" til å være på alle nett-handelsstedene til partnerbedriftene. Når en handler på hjemmesidene til for eksempel Dressmann (eid av Varner-gruppen) kan man hoppe videre til Expert-Eilag sine sider og bestille en vare der. Varene kommer på døren en stund etter i samme pakke, og alle fakturaene er slått sammen til en.

Kundene skal også kunne ringe inn sin bestilling til et telefon-nummer for HomeBox, og bestille varer.

- Telefon kan bli vår aller viktigste salgskanal. Det er jo svært enkelt å ta telefonen og bestille en vare, sier Brugård.

Men også digital-TV har Brugård stor tro på, og dette er et område hvor HomeBox ønsker å være til stede når man når den kritiske massen.

E-Line Group skal levere alle tjenester tilknyttet til drift av direkte-handelsløsningen. Blant annet har selskapet et eget plukk-lager i Fredrikstad hvor varene fra alle partnerne vil være tilgjengelig.

Tele-teknikken, kundehånteringen og alle direkte-handelsfunksjoner vil bli tatt hånd om av HomeBox. På den måten slipper partnerne å investere store summer i slik teknologi selv.

Kort sagt skal HomeBox levere alle tjenester som er nødvendig for at selskapene skal kunne komme seg opp og øke omsetningen på direktesalg.

På sikt håper HomeBox å få 30 partnere - hovedsakelig handelsbedrifter med mer enn 100 millioner kroner i omsetning, samt et stor kundemasse. - Vi kommer til å komme med flere partnere innen kort tid, sier Brugård.

Til toppen