E-Line Group vil vurdere nedsalg i Sportmann

-Vi har brukt Sportmann til å bygge opp kunnskap, etter utskillelse av 1to1Factory vil det være naturlig å vurdere å selge oss ned.

E-Line Group ASA hadde i 3. kvartal 2000 en omsetning på 30 millioner kroner mot sammenlignbart nesten 18 millioner kroner for samme periode i 1999. I 3.kvartal var driftsunderskuddet på 15 millioner kroner mot et driftsunderskudd på 1,5 millioner kroner for samme periode i 1999. Etter ni måneder i 2000 er den samlede omsetningen på 94 millioner kroner og driftsunderskuddet på 31 millioner kroner. Underskuddet etter skatt er 23 millioner kroner etter årets første ni måneder.

- Vi kommer på sikt antagelig til å selge oss ned i Sportmann, sier administrerende direktør Bent Brugård i E-Line Group ASA til digitoday.no. I forbindelse med at man nå er kommet lengre i etableringen av HomeBox satsingen vil vi på sikt tone ned den egne handelsvirksomheten. Dette er naturlig for å unngå å komme i konkurranse med våre egne kunder og leverandører.

- Restruktureringen av arbeidsfordelingen i Sportmann og 1to1Factory med utskillelse av call-center og logistikktjenester gjør at vi er bedre forberedt på en nedtoning av eierskapet i den egne handelsvirksomhet, fortsetter Brugård.

Selskapet har fortsatt hoveddelen av sine inntekter tilknyttet virksomheten i Sportmann.no. Omsetningen i Sportmann var de første ni månedene i år på 87 millioner kroner.

Rundt 20 prosent av denne omsetningen skjer nå via selskapets Internettbutikk. Den gjennomsnittlige omsetningen per kunde over Internett skal være betydelig høyere enn den oppgitte samlede gjennomsnittlige omsetningen på kroner 852,- per kunde

Den totale virksomheten i konsernet består av fire forretningsområder; elektronisk og fysisk infrastruktur for direkte handel, egen og assosiert handelsvirksomhet, utvikling av direkte handelsløsninger samt rådgivning og etableringsbistand. Selskapets satsing er innen multikanal homeshopping dvs direkte handel over flere kanaler som f.eks. Internett, interaktiv TV, WAP, postordrekatalog og telefonsalg (callsenter).

For fjerde kvartal forventer selskapet å nyte godt av kombinasjonen økende aksept for e-handel og juleomsetning.

- Lanseringen av HomeBox konseptet skjer blant annet i samarbeid med Posten, hvilket innebærer at kjøp frem til jul i år vil bli levert uten frakt- eller portoomkostninger for kjøper, sier Brugård til digitoday.no.

I denne forbindelse vil det imidlertid også oppstå betydelige markedsføringskostnader i forbindelse med lanseringen i midten av november. Brugård strekker seg til å si at det vil bli brukt flere millioner i markedsføringskostnader i denne perioden.

HomeBox-konseptet bygges målrettet opp ved at selskapet tar sikte på å knytte til seg de mest attraktive handelsaktørene innenfor hvert område.

- Så langt har denne strategien lykkes med etablerte samarbeidsavtaler med ICA, Varner-gruppen, Expert og Click. Vi satser på å knytte til oss den viktigste aktøren innen hvert område, sier Brugård.

Inntektpotensialet fremover ligger i at selskapet får en margin på mellom 10 og 35 prosent på de varene som går gjennom systemet.

Så langt skal kombinasjonen virtuelt kjøpesenter og fysiske butikker ikke vist seg å ha betydelig negativ effekt på det fysiske salget i leverandørenes butikker.

-Omsetningen hos oss er lavest på lørdager og høyest på søndager, dette tyder på at omsetningen i butikken ikke blir skadelidende, fortsetter Brugård.

Tvert i mot ser detaljistene konseptet som en mulighet til å opparbeide et nærmere forhold til kundene, samt å yte kundene bedre service med varer i kombinasjon mellom Internett og butikk.

- I Osloområdet vil kundene ha varene på døren i løpet av to dager, for resten av landet vil leveringstiden være fire dager, avslutter Brugård til digitoday.no

Til toppen