E-post med begrenset levetid

Har du først sendt en melding med e-post, har du ingen kontroll over hvor den vil ende. Det amerikanske selskapet Disappearing Inc. benytter en tidsinnstilt krypteringsnøkkel som gir meldingene begrenset levetid.

Når man sender en e-postmelding, har man normalt ingen kontroll over hvor den til syvende og sist vil ende. Mottageren kan sende den videre til hvem han vil, eller meldingen kan bli kopiert på veien.

Et selskap som, passende nok, heter Disappearing Inc. markedsfører nå en tjeneste som gir e-postmeldingene begrenset levetid, og som påstås å gjøre e-post meldingen like 'flyktig' som en telefonsamtale.

Markedsansvarlig i Disappearing, Dave Marvit, sier til Internet News at folk ikke kan sende konfidensielle beskjeder og være sikre på at de forblir konfidensielle. Han forteller at en e-postmelding blir kopiert en rekke ganger mellom avsender og mottaker.

Den nye tjenesten fra Disappearing innebærer at man kan ha en diskusjon gående på e-post, og at meldingene vil 'forsvinne' på et gitt tidspunkt.

Hemmeligheten er en tidsinnstilt krypteringsnøkkel.

En sendt melding er 'åpen' i en viss periode, og deretter blir den uleselig. Sensitivt materiale kan ha en garantert levetid på fem minutter, mens andre meldinger kan vare åtte timer, fire dager, eller en måned. Dette kan man velge selv.

Selskapet jobber også med en 'ooops'-funksjon, hvor avsender kan aktivisere krypteringsnøkkelen umiddelbart etter at meldingen er sendt, og gjøre den uleselig med en gang.

Foreløpig fungerer systemet bare på Microsoft Outlook. Hvis både avsender og mottaker har denne e-postklienten, vil utvekslingen av meldinger være tilnærmet 'flyktig'.

- Vi endrer e-postklientens standard-oppførsel. Tidligere var alle e-postmeldinger permanente dersom mottakerene ikke slettet dem. Med det nye programmet blir det omvendt. Alle meldinger er midlertidige, dersom mottakerene ikke lagrer dem, forteller Marvit til Internet News.

Gjennomsnitts(for)brukeren vil, ifølge Disappearing, sannsynligvis synes dette er en 'kjekk liten tjeneste', og selskapet har valgt å fokusere på bedriftsmarkedet i første omgang. Tjenesten vil koste omlag fire dollar i måneden per e-postkonto.

Til toppen