E-postbeskjeder blir fort misforstått

Nesten halvparten av all e-post som er skrevet i affekt, blir misforstått.

Å skrive beskjeder i e-post er ikke helt ukomplisert. En ny undersøkelse avdekker nå at nesten halvparten av all ironi, sarkasme og humor i e-post blir misforstått.

Et studie fra University of Chicago Graduate School of Business viser at 44 prosent av alle e-postmottakere ikke klarte å skille mellom sarkasme og alvorlig ment budskap, til tross for at de kjenner avsenderen.

I de fleste tilfellene var mottakerne selv likevel overbevist om at de hadde tolket budskapet riktig, skriver Dagens Industri.

Tre av fire avsendere var overbevist om at budskapet var krystallklart.

Kommunikasjonsforsker Sven Windahl ved Lund universitet anbefaler å bruke telefonen ved viktige beskjeder, som gir betydelig mindre rom for feiltolkning.

– Vær aldri sint eller veldig morsom på e-post. Og skriv ikke i affekt, er Windahls råd.

Til toppen