RESULTATERFINANS

E-rekrutterere krangler om hvem som er størst

Jobline er uenig i påstanden om at Stepstone er størst på antallet unike besøkende på rekrutteringsmarkedet. Men Arne Isaksen i Nielsen/NetRatings støtter Stepstone.

Ole-Andreas Krohn
23. mars 2001 - 05:42

StepStone meldte denne uken at selskapet er Europas største på antall unike brukere i februar. Selskapet hevder at de har hele 50 prosent flere unike brukere enn den nærmeste konkurrenten. I denne forbindelse henviser selskapet til nylig offentliggjorte tall fra Nielsen/NetRatings.

Nå viser det seg at det kan være grunn til å betrakte disse tallene med noe forsiktighet.

Nielsen/NetRatings foretar nemlig kun målinger av den trafikken som skjer fra brukernes hjemme-PCer. Det vil si at størstedelen av surfingen som skjer på dagtid ikke er inkludert i måletallene.

Denne surfingen skjer hovedsakelig fra arbeidsgiveres maskiner og er således utelukket fra målingene.

Dagens målinger skjer ved at Nielsen/NetRatings har utplassert utstyr hjemme hos en rekke såkalte paneldeltagere. Dette utstyret måler trafikken fra hver enkelt PC inn på de forskjellige sidene.

Arne Isaksen.
Arne Isaksen.

- Ja, dette er riktig, sier Arne Isaksen, salgs- og markedsdirektør i A.C. Nielsen eRatings Norge, til digitoday.no.

- Målingene gir ikke et helt dekkende bilde, men det finnes i dag ingen bedre systemer og dessuten mener vi ut at trafikkfordelingen mellom de forskjellige sidene er relativt stabil gjennom døgnet, fortsetter han.

Isaksen legger ikke skjul på at problemet for dem har vært at bedrifter og andre virksomheter hvor folk befinner seg på dagtid har vært nølende med å slippe Nielsen/Netratings inn i IT-systemene. Dette vil være nødvendig for å få mer komplette og pålitelige målinger.

- Etter vår oppfatning kan man ikke arrestere Stepstone på gjengivelsen av våre målinger, avslutter Isaksen.

Dette imøtegår konkurrenten Jobline Norge.

- Vi har 80 prosent av vår trafikk i perioden mellom klokken 08.00 og klokken 15.00, sier markedssjef Eva Bredesen i Jobline til digitoday.no. For vår del blir dette dermed snakk om å sammenligne pærer med epler, fortsetter hun.

Ifølge Bredesen henvender selskapene seg til noe forskjellige målgrupper, hvilket medfører at fordelingen over døgnet ikke blir lik for de forskjellige selskapene.

Mens Stepstone henvender seg til et bredere gjennomsnitt av befolkningen, mener Jobline at selskapet i første rekke henvender seg til de som har vært i næringslivet noen år, som er i arbeid og som således allerede har noe kompetanse. Disse surfer ifølge selskapet hovedsakelig på dagtid.

- Vi er rettet mot bedriftsmarkedet og vi oppfatter Stepstone som mer rettet mot privatmarkedet, hvilket gjør at trafikken fra hjemmemarkedet ikke er et riktig sammenligningsgrunnlag, avslutter Bredesen til digitoday.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.