E-boken, lest på et nettbrett eller lesebrett, har opplevd kraftig vekst i det amerikanske markedet. I 2011 gikk e-boken forbi papirboken, målt i netto-omsetning, innenfor skjønnlitteratur for voksne. (Bilde: Apple)

E-romanen slår ut papir

Dobling av e-boksalget i verdens største marked.

Tidligere denne uken kom det tall fra USA som burde få det til å gå kaldt nedover ryggen på forleggere som elsker papir. For første gang har nemlig e-boken gått forbi papir innenfor skjønnlitteratur. Det fremgår av den store forleggerundersøkelsen BookStats, som utarbeides av Book Industry Study Group og Association of American Publishers.

Undersøkelsen, som dekker alle aspekter ved det amerikanske bokmarkedet i 2011, ble presentert denne uken.

Doblet salget

Det fremkom også at netto-omsetningen fra e-bøker har mer enn doblet seg fra 2010 til 2011. Ifølge New York Times-bloggen Media Decoder steg omsetningen fra 869 millioner dollar i 2010 til 2,07 milliarder dollar i fjor. Dette gjelder alle grener av e-bøker.

Men parallelt med den kraftige veksten av digitalt leverte bøker har salget av papirbaserte bøker falt kraftig. I fjor ble det omsatt papirbøker for 11,1 milliarder dollar i USA, en nedgang på 1 milliard dollar fra året før. Totalt sett sto e-bøker for 15 prosent av det amerikanske bokmarkedet i fjor, fra 6 prosent i 2010. Det amerikanske bokmarkedet, alt inkludert, falt med 2,5 prosent i omsetningsverdi fra 2010 til 2011, melder nyhetsbyrået Reuters.

Rapporten er mulig å bestille fra BookStats nettsider mot betaling.

Store endringer

Amazon har blitt en svært stor aktør i det amerikanske ebok-markedet med sin Kindle-plattform. Allerede i mai i fjor opplyste selskapet om at e-bøker via Kindle hadde gått forbi papirbøker.

Samtidig fører skiftet i publiseringsform, fra papir til digitalt, til dramatiske industriendringer. Blant annet gikk den amerikanske kjeden Borders Group, den nest største bokhandelkjeden i USA, konkurs i februar i år.

Moms og bokhandel

Det finnes ikke tilsvarende tall for det norske markedet. Norske forleggere har fått kritikk for å ha vært treige på avtrekkeren hva gjelder det nye formatet. En del av årsaken til den manglende e-bok interessen fra norske forleggere, har vært at en elektronisk bok faktisk har full moms, mens papirboken er momsfri.

Som om dette ikke skulle være nok, så har de største forlagene i Norge satset tungt på forhandlerleddet. Landets største bokhandelkjeder er eid av de store forlagene. Det er nettopp butikkene som vil tape peger på at folk velger å laste ned bøker fremfor å oppsøke bokhandelen.

Den særnorske bokavtalen, som gir forlagene anledning til å sette fastpriser for nye utgivelser i ett år, bidrar også til at det ikke har kommet et godt tilbud av norske e-bøker.

Men når det er det sagt: Forlagene har innsett at e-boken er kommet for å bli, og at det er et tidsspørsmål før denne kategorien vil bli en betydelig del av det norske markedet også.

20.000 i Norge

I januar kunne digi.no avdekke at det i 2011 ble solgt 20.000 e-bøker gjennom den norske Bokdatabasen, det samme selskapet som står bak Bokskya – en tjeneste som skal gjøre det lettere for norske lesere å laste ned og administrere e-bøkene sine. Dette var langt over hva forleggerne selv forventet.

Men for å nyte en god e-bok må man ha et lesebrett eller nettbrett. Norli Libris, en av landets største bokkjeder, lanserte tidligere i fjor sitt eget lesebrett Kibano.

Lesebrett

Som første avis kunne digi.no presentere lesebrettet, under tittelen «Vil selge bøker på magnetkort».

Lesebrettet Kibano, utviklet av Norli Libris, har også mulighet for å lese "magnetbøker." Produktet ble lansert i fjor høst, men har ikke blitt en stor salgssuksess.
Lesebrettet Kibano, utviklet av Norli Libris, har også mulighet for å lese "magnetbøker." Produktet ble lansert i fjor høst, men har ikke blitt en stor salgssuksess. Bilde: Norli Libris

Det spesielle ved brettet var at man kunne kjøpe magnetkort-utgaver av bøkene i tillegg til å laste de ned fra nettet. Det er ikke kjent hvor mange lesebrett Norli Libris har solgt, men det ble neppe en massiv salgssuksess.

Men nettopp brettet og salgskanalen er nøkkelen. Norske bokaktører har vært svært skeptiske til å distribuere e-bøker gjennom Amazons Kindle eller Apples iBookStore. Årsaken er enkel: De vil ikke gi fra seg de rundt 30 prosentene disse krever for å selge bøkene.

    Les også:

Til toppen