Noe gikk galt i et sentralt lagringssystem. Dermed fikk EasyPark store problemer i hele Europa i dag. (Bilde: EasyPark)

EasyPark lammet av dataproblemer: – Grusomt for oss

Det ga parkeringstrøbbel i hele Europa.

EasyPark er et opprinnelig norsk teknologiselskap startet i 1999. Siden har de vokst seg store i Europa med sin løsning for mobilbetaling. Det er en løsning som i praksis flytter parkerings-automaten inn i bilen. Bilistene kan også utvide parkeringstiden rett fra mobilen.

I dag sviktet det sentrale datasystemet, noe som skapte problemer i samtlige 10 land og rundt 500 europeiske byer der selskapet har virksomhet.

– Det har vært trøbbel i alle landene vi opererer i, bekrefter norgessjef Stian Andre Holst overfor digi.no.

Kunder opplevde tidsavbrudd mot serverne og trøbbel med innlogging fra cirka 08.15, etter det en leser oppgir til oss. Feilen er rettet og alle systemer tilbake i normal drift, opplyste selskapet på Facebook ved 13-tiden. De beklager samtidig på det sterkeste til alle berørte.

– Grusomt

Holst forteller at årsaken har vært noe grums hos en underleverandør. EasyPark har ingen lokal IT-avdeling her til lands. Alt driftes fra Sverige.

– Det er grusomt for oss som jobber med dette. Vi er avhengig av at systemene fungerer. Alt har ikke vært helt nede, men kapasiteten har vært strupt. Det oppleves av mange som at løsningen timer ut, utdyper Holst.

Konsernets svenske teknologidirektør har litt flere detaljer å dele med oss.

– Vi holder fortsatt på å samle hele bildet for å kunne dele en ordentlig redegjørelse. Det var vår svenske driftsleverandør som fikk problemer med lagringsystemet, SAN-et (Storage Area Network, red.anm). Det var en sentral driftsforstyrrelse som også berørte flere andre kunder, sier teknologidirektør Niklas Magnusson i EasyPark Group til digi.no.

EasyPark kan beskrives som et teknologiselskap som leverer en betalingstjeneste. De verken eier eller drifter selve parkeringsplassene, men sørger for at kundene kan leie parkeringsplass via mobilen. Enkelte har også løsningen integrert direkte i bilens infoskjerm.

Tapte inntekter

Til tross for problemene med å bestille parkeringsplass gjennom systemet, peker Holst på at så godt som alle parkeringsplassene har alternative måter å betale på. Det vil si gjennom en tradisjonell automat.

Selskapet har etter alt å dømme tapt inntekter på driftsproblemene. Hvor mye vet ikke norgessjefen ennå.

– Vi har nok gått glipp av noen transaksjoner som følge av dette, ja. Hvor mye er nesten umulig å spå før dagen er omme.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen