eBay er redd for at Skandinavia-toget er gått

På det meget tøffe rubrikkannonsemarkedet på web, skal eBay etablere seg i rekken av nettauksjonshus i Skandinavia. Selskapet har sterk tro på egen merkevare, men er redd for at de alt har kommet i bakleksa i forhold til konkurrentene.

eBay-sjef Meg Whitman, som er på Europa-turné med et kjapt stopp innom Tyskland, opplyste på en pressekonferanse torsdag at selskapet er på vei til å engasjere seg i de Internett-rike skandinaviske landene.
digi.no skrev i august i fjor at Norden skulle kapes innen ett år:
eBay i Norge innen ett år

På spørsmål om hun er bekymret for at konkurrentene allerede har satt opp brohoder og kapret markedene før amerikanerne, svarte hun ifølge Reuters:

- Jeg tror ikke vi er for sene, men vi er veldig opptatt av det.

Det finnes nok av auksjonsaktører på markedet fra før. De fleste er imidlertid ikke auksjoner mellom privatpersoner, men tjenester der proffe leverandører selger varer til konsumenter.

I tillegg finnes flere nett-tjenester som i prinsippet også konkurrerer med auksjonstjenestene om kjøp og salg av lett salgbare produkter - det som på papir kalles rubrikkannonsering.

Av rene auksjonsaktører er det britiske QXL som er i ferd med å vokse gjennom oppkjøp av norske DinSide Auksjon og danske Jubii Auksjon. SOL skal snart børsnoteres og har kjøpt seg inn i svenske Bid2day. Skandinaviske Bidlet er eid av både Schibsted og TVNorge-eieren SBS.

I tillegg finnes lokale norske aktører som eBud og yaTack (tidligere Online Club).

Den amerikanske auksjonariusen mener imidlertid at det ikke er tvingende nødvendig for eBay å være først inne i alle markeder. Hun grunngir det med at profilen til eBay er å være verdensledende på auksjonsområdet på nett.

- Vi har bygget en merkevare på rekordtid. Selv om vi nettopp har sluppet eBay i Japan i forrige uke, vet japanerne om eBay, sier hun.

eBay har hatt suksess i Tyskland hvor de kjøpte opp et lokalt auksjonshus i fjor sommer og relanserte merkevaren. Handelen mellom privatpersoner beløper seg nå til 600.000 dollar daglig. Det er nest mest av de lokale tjenestene til eBay, men likevel ingenting mot den pengeflyten som foregår i USA, 9,8 millioner dollar om dagen, ifølge Reuters.

Foruten USA, Tyskland og Japan, finnes auksjonistene per i dag i Canada, Storbritannia og Australia.

Whitman hevdet under pressekonferansen at ser man bort fra USA, sitter syv land i verden med 70 prosent av internettbefolkningen. Dermed konsentrerer eBay satsingen på disse landene.

I Europa kommer eBay til å gå for Frankrike og Italia i tillegg til Skandinavia.

En hollender ved navn Michael van Swaaij (tidligere direktør i AOL Europe) er satt inn som ansvarlig for den europeiske satsingen og etter det digi.no erfarer har det allerede vært gjort forsøk på å etablere et kontor i Sverige som base for hele Norden

Til toppen