Verdens ledende nettauksjon, amerikanske EBay Inc., endte opp med et resultat for andre kvartal på 816.000 dollar, eller én cent per aksje - mot to cents per aksje i samme periode i fjor.
Ser en bort fra kostnader forbundet med oppkjøp av konkurrerende og supplerende virksomheter - som det tradisjonsrike auksjonshuset Butterfield & Butterfield og EBays tyske motstykke, Alando - blir tallene straks lystigere lesning: Et resultat på 5,1 millioner dollar i andre kvartal, lar seg høre.
En kundetilvekst i kvartalet på 1,7 millioner (46 prosent), bringer EBay opp i totalt 5,6 millioner brukere, som til sammen handlet for 49,5 millioner dollar i perioden - opp fra 19,5 millioner i første kvartal.
Salgs- og markedsføringskostnader mer enn tredoblet seg fra første til andre kvartal - opp til nesten 30 millioner dollar -, mens administrasjonskostnadene fordoblet seg og vel så det, til i overkant av ti millioner dollar.