JUSS OG SAMFUNN

Ebud: - Vi vil være seriøse

Daglig leder og auksjonarius i ebud, Craig Mathisen, uttrykker frustrasjon over Forbrukerombudets sterke kritikk av nettauksjonsfirmaet. - Vi tok kontakt med ombudet først for å få en veiledning for hvordan vi skulle opptre, men de kunne ikke hjelpe oss. Da føles det urettferdig å få så sterk kritikk etterpå, sier han.

Øystein Kvistad
16. apr. 1999 - 13:34

Ifølge Mathisen tok ebud kontakt med Forbrukerombudet allerede 9. mars for å få retningslinjer for hvordan auksjoner skal drives på Internett.

- Ombudet hadde da ikke gått gjennom våre betingelser og kunne ikke gi oss noen klare svar. Vi vil bli oppfattet som en seriøs bedrift, derfor tok vi kontakt først, forteller Mathisen. Han ble derfor overrasket da han mottok den krasse kritikken fra ombudet vel to uker senere.

- Jeg blir forbannet når jeg leser i media at Forbrukerombudet tar et oppgjør med nettauksjonsbransjen - og der OLC og ebud klines opp som de store synderne, når vi hele tiden har ytret ønske om å opptre redelig, sier Mathisen til digi.no.

Han tar imidlertid kritikken til etterretning og lover at ombudet skal få et redelig svar raskt.

- Vi har fått fem uker på oss å svare, men er så å si ferdige allerede. De fleste av kravene som ombudet stiller går på at vi må bli klarere i kommunikasjonen overfor våre kunder - det er noe vi vil rette oss etter, forteller Mathisen.

ebud lover også å endre på nettsidene slik at budgivere får opplyst hvilke avtalevilkår som gjelder hver gang de logger seg på auksjonen. Dette for å sikre at allerede registrerte brukere også får opplyst eventuelle endringer i avtalevilkårene. Tidligere har avtalevilkårene bare blitt vist ved første gangs registrering - noe ombudet mener ikke er godt nok.

- Dere får også kritikk for bruken av konkurranser, der en vinner av en motorsykkel kåres ved trekning. Ombudet gjør dere oppmerksomme på at ordningen strider med markedsføringsloven. Hva gjør dere med det?

- Vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse på det ennå. Vi har hele tiden ønsket en dialog med Forbrukerombudet og den skal vi ta, sier Mathisen.

-----

P.S.

Noen timer etter at denne artikkelen ble publisert la ebud ut sitt svar til Forbrukerombudet på Internett. Hele svaret kan du lese her.

D.S.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.