EDB ErgoGroup skal levere nettskyutgaver av Atex' avisløsninger til blant andre Dagsavisen og Vårt Land.

EDB Ergo satser på mediebransjen

Strategisk partnerskap med Atex gir millionavtaler med Vårt Land og Dagsavisen.

EDB ErgoGroup har etablert et strategisk partnerskap med Atex, en leverandør av publiseringssystemer for innhold og annonser i flere kanaler.

Partnerskapet er knyttet til leveranser til medier. Det gjør EDB Ergo til Atex’ faste samarbeidspartner i Norden, og den foretrukne partner for området Europa, Midtøsten og Afrika (Emea). Partnerne ser for seg at samarbeidet vil framskynde nettbaserte tjenester til nåværende kunder, og støtte videre vekst innen den nordiske mediebransjen.

Atex venter at 50 prosent av deres nye omsetning i Emea vil har form av abonnementsløsninger, «software as a service». Som et ledd i samarbeidet med EDB Ergo er det inngått avtaler om leveranser til henholdsvis Bonnier forlag og Mentor Medier. Mentor eier avisene Vårt Land og Dagsavisen i Norge, og Dagen i Sverige. Disse avtalene skal være verdt 18 millioner kroner over fem år.

Røttene til Atex går tilbake til den amerikanske delstaten Massachusetts i 1973, da gründerne Douglas Crane og Charles og Richard Ying satset på et terminalbasert system for aviser. Etter to tiår med vekst fikk Atex økonomiske problemer og ble overtatt av et norsk selskap, Sysdeco. Livet som Sysdeco Media ble kortvarig, og Atex ble skilt ut som eget selskap samme år, under navnet Atex Media Solutions, med det norske investeringsselskapet Kistefos som største eier. Det innledet en ny periode med vekst og oppkjøp, blant annet av det svenske webpubliseringssystemet Polopoly i 2008 og den digitale annonseplattformen Kaango i 2010. Tidligere i år flyttet Atex sitt hovedkvarter til Reading i England. Dagens webpubliseringsløsning er vesentlig en videreføring av Polopoly og Kaango, basert på solid kjennskap til avisers behov.

I analyseselskapet Gartners «magiske kvadrant» for innholdsforvaltning på web, er Atex kategorisert som «nisjeaktør», på samme måte som eZ Systems. Veien opp til «utfordrerne» Microsoft og IBM er kortere enn fra eZ Systems, en norsk leverandør som ble tatt inn i denne undersøkelsen for første gang i år.

Gartner oppgir at Atex har arbeidet hardt med å utvide sin partnerstrategi, og at denne utvidelsen tilfører selskapet stadig mer styrke i å mestre det teknologiske samspillet som kreves for å tilby brukere optimal bruk av ulike publiseringskanaler. Vesentlig for moderne nettpublisering er evnen til å tilpasse innhold og annonser til kontekst, det vil si til mediebrukerens interesser og nettpraksis. Gartner skriver at Atex besitter både ekspertise og teknologi for å hjelpe sine kunder oppnå dette.

Atex har nylig lansert en løsning kalt Atex Tablet Publishing, som er spesielt rettet mot iPad, og som drar veksler på verktøy som er typiske for mediebedrifter. Løsningen har stor tiltrekningskraft overfor mediebransjen, særlig der man håper at «apper» skal generere en omsetning som er utenfor rekkevidden til vanlige nettjenester.

Den vesentlige svakheten til Atex er at de bare i beskjeden grad har nådd utover mediebransjen. Partnerskapet med EDB Ergo kan tenkes å bidra til å skaffe kunder i andre segmenter.

En annen svakhet, ifølge Gartner, er at strategien for felles forvaltning av nett og print fortsatt synes uklar.

– Atex må være klarere når det gjelder hvilke komponenter de kan tilby, og mer pragmatisk når det gjelder å hjelpe kundene til å oppnå en slik felles forvaltning, skriver Gartner.

Til toppen